Juna kulkee taas

Jo viime vuosituhannella, 1990-luvun lopussa, kiskoja nirskutti JUNA-hanke, jossa oli visio palvelutuotannosta ja teknologiasta vuodelle 2006:

Palveluvisio

Teknologiavisio

Vuosi 2006 oli ja meni eikä tavoitteista täyttynyt kuin muutama. Junan eteneminen on ollut takkuista, kuten se on kansallisestikin. Olisiko pitänyt ottaa jokin muu vertauskuva?

Nyt on aika jo saada loputkin tavoitteet ja vähän enemmänkin täytetyksi. Turun kaupungin kanssa samojen asioiden kanssa painiskelevat muut kaupungit, mm. Espoo ja Lahti. Nyt on aika laittaa hynttyyt yhteen ja miettiä, luotaisiinko yhteiselolla hyvä kasvupohja todellisille digitaalisille palveluille.

Urakka on suuri ja rakennusvaihe tulee kestämään vuosia. Huomioonotettavien asioiden ja niiden kehittämisen listassa ovat mm:

  • miten kansalaiset haluavat käyttää palveluja tulevaisuudessa
  • miten mahdollistetaan kaikille samanarvoiset käyttökokemukset (esteettömyys)
  • miten palveluprosessi toteutetaan mahdollisimman rationaalisesti palvelun tarjoajan organisaatiossa
  • miten kehittämisessä otetaan huomioon kaikki olemassa olevat järjestelmäkytkökset
  • miten kehitystyötä tehdään kustannustehokkaasti

Jos kaikissa kohdissa onnistutaan, tuloksena on Turun kaupungin asiakasystävällinen palvelutarjotin!

Kirjoittaja: Päivi Saalasto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*