Sinulla on tarina, kerro se meille!

MegafoniVanhan viisauden mukaan verkkopalvelussa Content is King, eli sisältö ratkaisee. Vaikka verkkopalvelu on helppokäyttöinen ja ulkoasultaan hieno, ei sen hyöty käyttäjilleen ole kovin suuri, jos palvelun sisältöarvo on nolla. Eihän kukaan mene ravintolaankaan ihailemaan sen kristallikruunuja – pihviä sinne mennään hakemaan.

Mutta miten tarjoillaan pihvi verkossa nykypäivänä? Verkkopalveluiden käyttötottumukset ovat muuttuneet muutamassa vuodessa hurjasti. Alamme jo pitää itsestään selvänä sitä, että voimme hoitaa ostoksemme tai muun asiointimme verkossa ajasta tai paikasta riippumatta.

Koska tarpeet muuttuvat, on palvelutuotannon ja -tarjonnan mukauduttava vastaamaan niitä. DriveTurku-ohjelman tavoitteena on uudistaa Turun kaupungin verkkopalvelut ja digitaalinen asiointi palvelemaan nykypäivän asiakkaita nykyaikaisilla välineillä.

Mutta mistä tiedämme, mitä asiakkaamme meiltä haluavat?

Sitä kysymme nyt teiltä, hyvät lukijat. Edustatte kirjavasti sitä kenttää, jolle digitaalisia palveluja rakennamme. Te olette niitä äitejä ja isejä, jotka etsivät jälkikasvulleen päivähoitopaikkaa tai kuljette lastenvaunujen kera bussilla. Te olette opiskelijoita, yrittäjiä, kirjastonkäyttäjiä, terveyspalveluiden tarvitsijoita, kulttuurin ystäviä, turisteja ja talonrakentajia.

Miten juuri sinä haluat, että Turun uusi verkkosivusto sinua palvelee? Minkälaisissa arjen tilanteissa tai paikoissa tietoa ja palvelua kaipaat? Kerro meille oma käyttäjätarinasi yksinkertaisesti muutamalla lauseella – alla muutama esimerkki malliksi:

Haluan hakea lapselleni paikan iltapäiväkerhotoimintaan sähköisesti.
Näen kartalla mm. koulujen sijoittumisen oman kotini tai työpaikkani lähettyviltä sekä kouluissa tarjottavan aamu- tai iltapäivätoiminnan aikataulut ym. tarkemmat tiedot.

Olen Turun filharmonisen orkesterin konserteissa kävijä ja haluan ostaa konserttilipun verkossa.
Lipunoston yhteydessä verkkopalvelu ehdottaa minulle konserttielämyksen lisäpuitteita: lisään ostoskoriini kännykkään toimitettavat narikkakuitin ja käsiohjelman sekä tarjoilun väliajalle.

Haluaisin tietää, mitä kaavoja asuinalueellani ollaan valmistelemassa ja osallistua itsekin valmisteluprosessiin.
Voin ilmoittautua osalliseksi kaavan valmisteluun oman kuntalaistilini kautta ja saan sähköisesti tiedot, miten kaavaan voi sen eri vaiheissa osallistua. Saan myös tiedon kaavaan liittyvistä asukasilloista tai työpajoista.

Minun pitäisi käydä omassa lähikirjastossani. Haluaisin tietää milloin se on auki ja miten pääsen sinne kätevimmin.
Palvelukartta tarjoaa osoitteeseeni tai sen hetkiseen sijaintiini perustuvaa tietoa lähikirjastosta sekä sen aukioloajat. Kirjaston tietojen yhteyteen on sijoitettu myös minulle sopivimmat bussireitit ja niiden aikataulut Föli-palvelun reittioppaasta. Voin tallentaa bussiaikataulut omalle kuntalaistililleni, josta löydän ne myöhemmin kätevästi.

Parhaimmillaan asiakas saa juuri haluamansa pihvin, oikealla kypsyysasteella, oikealla lautasella ja terävällä veitsellä varustettuna. Loppusilaukseksi lihan kera ojennetaan oikeat mausteet ja kastike – miksei viinikin – joka viimeistelee parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

DriveTurun pannu on kuumana. Kerro nyt meille, minkälaisena haluat pihvisi.

Kirjoittaja: Harri Falck
P.S. Kasvisten ystävät voivat halutessaan vaihtaa lihan tilalle porkkanan.
P.P.S. Voit laittaa tarinasi meille kommentoimalla tätä tekstiä, sähköpostitse osoitteeseen driveturku(a)turku.fi tai vaikkapa Twitterillä @DriveTurku.
P.P.P.S. Pyydettyjen kävijätarinoiden ei tarvitse välttämättä olla loppuun saakka hiottuja kysymys-vastaus-tyyppisiä tarinoita. Pelkkä arkisen haasteen tai tarpeen kertominen riittää mainiosti.

9 vastausta artikkeliin ”Sinulla on tarina, kerro se meille!

  1. Heippa! Toivoisin, että kun asioimme lasten kanssa neuvolassa, terveyskeskuksessa tai käytämme muita kaupungin palveluita, niin terveydenhoitaja/lääkäri/muu työntekijä saisi digitaalisesti kaikki asiakasta koskevat tiedot yksiköstä riippumatta. Olisiko sellainen mahdollista

  2. Moikka Lissu,
    ja kiitos mainiosta kysymyksestä. Tuo tarve on varmasti olemassa, enkä usko että olet ainoa, joka tuskailee sirpaleisen tiedon kanssa. DriveTurku pyrkii tosiaan oikomaan kaupungin toimintatapoja ja luomaan verkkoon palveluja, jotka helpottavat niin asiakkaan kuin työntekijänkin arkea sekä poistamaan päällekkäisiä toimintoja ja sirpalemaisuutta. Toiveesi on siis kuultu ja ylös kirjattu 🙂

    Kannattaa muuten lukea aiheeseen osuvasti liittyvä, verkkopäätoimittaja Riikka Kauppilan blogiteksti koskien kaupungin lomakeviidakkoa: https://blogit.turku.fi/driveturku/2014/05/06/rakkaudesta-lomakkeeseen/

    Terveisin,
    Harri

    • Muillekin blogin lukijoille tarkennuksena todettakoon, että pyydettyjen kävijätarinoiden ei tarvitse välttämättä olla loppuun saakka hiottuja kysymys-vastaus-tyyppisiä tarinoita. Pelkkä arkisen haasteen tai tarpeen kertominen riittää mainiosti – meidän tehtävänämme DriveTurku-ohjelmassa on sitten keksiä tapa, jolla tarpeisiinne tulevaisuudessa vastataan 🙂

      Harri

  3. Hei Harri, pidän lenkkeilystä. Toivoisin Turun sivuilta mahdollisuuden mitata olemassaolevia lenkkipolkuja. Tarkoitan siis, että jos suuunnittelen lenkin etukäteen merkitsemällä aloituspaikan ja lopetuspaikan, niin kartta laskisi lenkin pituuden. Karttaan voisi siis merkitä Turun lenkkipolkuja mukaillen oman lenkin ja se antaisi pituuden samalla. Samaten kartta voisi ilmoittaa korkeuseroja. Hieno bonus olisi, jos sivut voisivat ehdottaa eri lenkkejä Turun maastoissa/teillä halutun pituuden mukaan.

  4. Hei,

    Toivoisin palvelua, jossa voisi ilmoittaa esim. toimimattomista katulampuista tai rikkinäisistä puistonpenkeistä ja toisaalta nähdä myös suunnitellut ja työnalla olevat kunnostus- ja korjauskohteet. Nykyäänkin ilmoituksia voi tehdä, mutta mistään ei näe, onko jostain puutteesta jo ilmoitettu ja ollaanko asialle tekemässä jotain.

    • Moi Tiia,

      ja kiitos kommentistasi ja ideastasi. Palautetta ja ilmoituksia voi tosiaan antaa nykyisessä Paikalla-palautepalvelussamme osoitteessa http://www.turku.fi/paikalla. Kun siellä jättää ilmoituksen esim. rikkinäisistä puistonpenkeistä ja laittaa ruksin kohtaan ”Palautteen saa julkaista” (kohdan löytää juuri ennen Lähetä-painiketta) näkee palautteeseen annetun vastauksen palautepalvelussa kohdassa ”Hae ja selaa palautteita”. Toinen vaihtoehto on, että jättää omat yhteystietonsa (esim. sähköpostiosoitteen) palautteen antamisen yhteydessä, niin saa omaan sähköpostiinsa vastauksen siitä miten asia tullaan hoitamaan.

      Pistämme asian korvan taakse, ja mikäli haluat, voit antaa Paikalla-palautepalvelusta ja sen toiminnasta palautetta – luonnollisestikin samaisen Paikalla-palvelun kautta.

      Viikonlopputerveisin,
      Harri

  5. Näkövammaisena valkoinen teksti tummalla alustalla on vaikein mahdollinen luettava. Samaa kokevat senioriasiakkaani. Voisitte harkita helppolukuisempaa tekstiä 🙂

    • Hei Riikka,

      ja kiitos hyvästä huomiosta – tämä pitää varmasti täysin paikkansa. Otan vinkistä vaarin ja hion blogia paremmin palvelevammaksi mahdollisimman pian.

      Pyrimme uutta verkkopalveluakin rakentaessamme mahdollisimman hyvään käytettävyyteen ja esteettömyyteen, joten koetamme pitää huolen, että nämä työkalutkin sitä tavoitetta tukevat 🙂

      Terveisin,
      Harri
      P.S Mielelläni kuulisin sinun ja senioriasiakkaidesi mietteitä ja tarpeita myös uutta turku.fi-verkkopalvelua silmälläpitäen 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*