Visuaalisuus on ihanaa! Lähikaupan ruusukimppukin näyttää kauniimmalta, kun sen käärii silkkipaperiin. Työkaverini Harri kirjoitti sisällön merkityksestä ja siitä kuinka hieno ulkoasu ei auta, jos sisältöarvo on nolla. Tämä on totta. Ulkoasun tehtävä on tukea sisältöä ja samalla inspiroida ja johdattaa oikeaan suuntaan. Hieno ulkoasu tekee vaikutuksen ja luo esteettistä nautintoa.
Visuaalisuus, jos jokin on subjektiivinen kokemus ja niin helposti arvostelua herättävää. Kaikki kuitenkin haluavat, että sisältö on paketoitu esteettiseen muotoon. Visuaalisuus on usein ensimmäinen asia, johon kiinnitämme huomiota. Se on ensivaikutelma, käyntikortti ja lähtölaukaus. Ulkoasun avulla voimme herättää sisällön henkiin.
Ajatellaan vaikka tilastotietoa kaupungista. Onko kiinnostavampaa lukea ranskalaisia viivoja ja tekstikappaleita vai kenties värikästä ja informatiivista grafiikkaa? Infografiikka on tiedon visualisointia ja suunta, johon olemme kovaa vauhtia menossa. Kuvalla saa kerrottua asiat nopeammin kuin pelkällä tekstillä. Ja nopeus on verkossa valttia.
Miten sitten valita maailman kaikista visuaalisista tyyleistä se oikea? Oikeaa valintaa tai vastausta tähän ei olekaan. Oikea suunta on mietitty mm. kohderyhmän, aiheen, arvojen ja trendien sekoituksesta. Ja verkossa pienilläkin asioilla on merkitystä. Ovatko kuvien reunat suoria vai pyöristettyjä, onko niissä varjoja, viivoja tai reunoja. Entä onko fontti luettavaa, mutta samalla nykyaikaista? Toimivatko värit? Minkälainen kuvamaailma on ja miten sitä johdonmukaisesti noudatetaan? Ja niin edelleen. Lista on loputon ja helposti sitä alkaa kikkailla liikaa. Totuus on, ettei kaikkia kuitenkaan voi miellyttää. Parasta on siis keskittyä sisältöön ja sen esittämiseen mahdollisimman kiinnostavasti ja yksinkertaisesti. Sisältö ja ulkoasu muodostavat symbioosin. Niin vahvan, etteivät ne pärjää ilman toista. Kumpaakaan ei voi unohtaa eikä kehitystä saa jättää julkaisuun.
Tervetuloa uusi turku.fi – toivotaan, että onnistumme niin hyvin, että jatkamme kehitystä myös julkaisun jälkeen. Innokkaasti ja ajatukset avoinna.
Kirjoittaja: Taina Koskinen, visualisti, verkkosuunnittelija