Jokaiselle oma palveluväylänsä

Kunnalla on monenlaisia asiakkaita. Asiakkaita ovat asukkaat, matkailijat, opiskelijat, yritykset ja erilaiset järjestöt vain joitakin mainitakseni. Kunnan asiakkaita ovat kaikenikäiset henkilöt eli kirjaimellisesti vauvasta vaariin. Vielä kun huomioidaan asiakkaiden erilaiset taustat ja eri kielet niin voidaan oikeasti sanoa, että kunnan asiakkaiden kirjo on valtava.

Miten nämä kaikki asiakkaat sitten haluavat asioida kunnan kanssa? Välttämättä kaikki eivät edes tiedä, milloin he käyttävät kunnan palveluja. Kunnan palvelut ovat yhtä moninaiset kuin kunnan asiakkaatkin. Jokaiseen kotitalouteen ja yritykseen tulee vettä, jokainen saa tarvittaessa terveydenhuoltoa ja kaikilla lapsilla on mahdollisuus koulunkäyntiin.

Jotkut asiakkaat haluavat jatkossakin asioida paikan päällä, osa suosii puhelinasiointia. Joku taas haluaisi saada nopeasti kysyttyä jotain asiaa vaikkapa chatin välityksellä tai olla yhteydessä kuntaan etänä videoyhteyden kautta. Nykypäivänä yhä kasvava asiakasjoukko haluaa asioida digitaalisesti ajasta ja paikasta riippumatta ja mieluusti älykännykällä vaikkapa bussimatkan aikana. Meidän tarkoituksena onkin kehittää näitä kaikkia eri palvelukanavia siten, että asiakkaamme voi jatkossa valita hänelle sopivimman tavan asioida kanssamme. DriveTurku on yksi tärkeä osa tätä kehittämistyötä ja se panostaa juuri digitaalisiin asiointimahdollisuuksiin.

Jotkut asiakkaistamme ovat saattaneet huolestua siitä, unohdammeko kokonaan perinteisemmät asiointitavat eli kasvokkain ja puhelimitse tapahtuvan asioinnin. Näin ei ole, vaan tavoitteena on kehittää myös niitä. Lähivuosina yksi muutos kuntalaisten asiointiin on se, että kaupungin asiakaspalvelua erityisesti ohjauksen ja neuvonnan osalta tullaan keskittämään fyysisesti siten, että kuntalaisilla olisi selkeä paikka, josta he saavat tietoa kunnan palveluista yli hallintorajojen ja jossa ohjataan ja opastetaan myös digitaaliseen asiointiin. Turun kaupungin keskitetty asiakaspalvelupiste on tarkoitus tuoda lähelle ydinkeskustaa eli aluetta, jossa asiakkaat liikkuvat paljon ja jonne on toisaalta hyvät julkiset kulkuyhteydet kaupungin eri alueilta. Tähänkin kehittämistyöhön haluamme kuulla ja tietää teidän kuntalaisten ajatuksistanne.

Kirjoittaja: Sari Kinnunen
Kehittämispäällikkö, asiakkuudet ja osallisuus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

ERROR: si-captcha.php plugin says GD image support not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why GD image support is not enabled for PHP.

ERROR: si-captcha.php plugin says imagepng function not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why imagepng function is not enabled for PHP.