Kaupungin verkkosivujen ajantasaisuudesta huolehtivat sadat työntekijät

Paperihenkilöt rivissä

Käyttäjätarpeita on yhtä monta kuin on käyttäjiäkin. Kuva: kuvaplugi.fi

Elo-syyskuun 2014 aikana 409 kaupungin työntekijää on lisännyt tai muokannut 4 268:aa eri sisältödokumenttia kaupungin verkkosivuilla. Tämä tarkoittaa sitä, että sadat työntekijät ovat korjanneet toimipaikkojen aukioloaikoja ja yhteystietoja, täydentäneet hoito-ohjeita tai välittäneet uutisia jostain kaupungin palvelusta.

Kaupungin nykyisiä verkkosivuja ylläpidetään siis varsin isolla porukalla. Tämä on ollut se keino, jolla olemme pystyneet tarjoamaan ajantasaista tietoa kaikille asukkaille ja asiakkaillemme. Haasteena tässä niin sanotussa hajautetussa mallissa on ollut se, että silloin tällöin päivityksiä tekevät unohtavat osaamisensa ja kun työntekijät vaihtuvat, niin sivuille jää roikkumaan vanhaa tietoa, kun päivitysvastuu ei siirrykään automaattisesti seuraavalle tai sitä seuraavaa ei koskaan palkata.

Jatkossa verkkosisältöjä toimittaa huomattavasti nykyistä pienempi joukko verkkotoimittajia. Erikoistumisella tavoitellaan entistä tehokkaampaa tapaa tehdä verkkosisältöjä. Lisäksi meidän verkkoviestintää päätyönämme tekevien kanssa työskentelisi tärkeä joukko niin kutsuttuja nettisihteereitä, joiden tehtävänä on ylläpitää vaikkapa toimipaikkojen yhteystietoja. Tällaista tietoa ylläpitäisi siis se taho, jolla tieto on.

Tehdään pienemmin, mutta paremmin

Kaikkea verkkosisältöä koordinoi viestinnän ammattilaisista koostuva turku.fi-toimituskunta. Viestintävastaavat eri toimialoilla saavat palautetta niin asiakkailta kuin kollegoiltaankin, ja jakavat tietoa säännöllisissä tapaamisissa. Kokoonnumme DriveTurku-hankkeen ajan kerran viikossa käymään läpi ajankohtaisia asioita.

Tällä hetkellä mietimme tulevan turku.fi-verkkopalvelun navigaatiota ja elementtejä eli sitä, miten sivustolla liikutaan ja miten eri asiat voidaan esittää. Miten kokonaisuus oikein pitäisi rakentaa?

Mobiiliystävällisyys asettaa tietyt reunaehdot verkkopalvelun suunnittelulle, esimerkiksi nykyisestä 22 päärakennetason navigaatiosta on tarkoitus karsia viiteen. Pelkkä karsiminen ei kuitenkaan riitä, kun tavoitteena on palvelulähtöinen ja yhtenäinen verkkosivusto, josta asiakkaan pitäisi pystyä hahmottamaan yhdellä vilkaisulla mitä löytyy mistäkin.

Klikkailijat ja navigaattorit etsivät tietoa ihan eri tavoin

Verkkokäyttäjiä voi tunnistaa ainakin kahta tyyppiä: Klikkaileva käyttäjä painelee nostoja ja painikkeita sisällöissä suunnistaessaan, eikä välttämättä koskaan katso navigaatiosta missä on. Navigaattori puolestaan tutkii tarkasti navigaation otsikoinnin ja tekee valinnat sen perusteella. Nykyisessä kosketusnäyttöjen maailmassa ollaan menossa yhä enemmän klikkailijan suuntaan.

Kolmas käyttäjätyyppi avaa ensin hakukoneen ja päätyy todennäköisesti keskelle sivustoa. Navigaatioon ei siis kannata ladata kaikkia odotuksia, koska käyttäjiä on erilaisia ja käyttäjä voi päätyä keskelle sivustoa mistä tahansa.

Meillä on verkkopalvelun suunnittelun tukena kävijätilastoja, käyttäjätutkimuksia ja käyttäjätarinoita, joiden avulla saamme käsityksen siitä, mitä eri kohderyhmiin kuuluvat sivuiltamme etsivät ja miten. Olemme kahlanneet Suomen suurimpien kaupunkien sivuja, joilla noudatetaan JHS-suosituksia ja poimimme hyviä esimerkkejä myös muualta. Olemme käyttäneet aikaa Tukholman, Lontoon ja New Yorkin kaupunkien tekemien ratkaisujen pohtimiseen. Heillä niitä palveluita nimittäin riittää järjesteltäväksi.

Erityisen tarkkaan seuraamme, mitä palveluja kaupungit ovat voineet sähköistää ja millaisia kehitysmahdollisuuksia Turussa olisi.

Käyttäjät ja mobiili edellä

Me toimituskunnan jäsenet uskomme, että pystymme tekemään nykyistä palvelevamman verkkopalvelun yhdessä teidän kanssanne. Luotamme siihen, että teillä on heittää meille näkemyksiä ja ideoita.

Julkaisemme uuden verkkopalvelun betan keväällä 2015, mutta jo sitä ennen testaamme tekemiämme valintoja täällä DriveTurku-blogissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa. Voit lähestyä myös sähköpostitse driveturku(a)turku.fi tai twitterissä @driveturku. Nykyisestä turku.fi-sivustosta voit antaa palautetta osoitteeseen verkkotoimitus(a)turku.fi tai Twitterissä @Turkukaupunki.

Lisää aiheesta:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*