Ketterää harmoniaa – TFO:n sivustoa toteuttamassa

Jyri-Petteri Paloposki, Avoltus Oy

Jyri-Petteri Paloposki, Avoltus Oy

Kun tarjouspyyntö Turun filharmonisen orkesterin verkkosivuston toteuttamisesta syyskuun alussa tuli, ensimmäinen huomiomme oli tiukka aikataulu: projektin tekniseen toteutukseen annettiin aikaa kuukausi ja luvassa olisi lukuisia integraatioita sekä muutenkin monipuolisen vaativa projekti. Selvää oli, että suuria viivästyksiä ei siis saisi tulla. Päädyimme kuitenkin siihen, että kyseessä ei ole mahdoton tehtävä.

Lokakuun alkukin sitten lopulta koitti ja me lähdimme liikkeelle. Ensimmäisenä syötimme toteutuksen määrittävät käyttäjätarinat Jira-tehtävänhallintaan ja priorisoimme ensimmäisen viikon tehtävät järjestykseen. Nopeasti kuitenkin huomasimme, että käyttäjätarinoiden suuren määrän takia tikettien muotoiluun ja siirtelyyn ei tuntunut riittävän aikaa. Tiukan aikataulun takia luovuimmekin nopeasti Jiran päivittämisestä ja keskityimme itse asiaan eli sivuston ja lukuisten integraatioiden toteuttamiseen.

Lopulta työtapa muodostui hyvinkin ketteräksi: viikot pystyttiin työstämään palvelua täyttä häkää tuoteomistajana toimineen Taina Koskisen vastaillessa tarvittaviin tarkennuksiin ripeästi. Näin kantahämäläisen näkökulmasta turkulaiset saivat rajapintoihinkin tarvitut muutokset aikaan ihailtavalla vauhdilla. Asiakkaan aktiivisuus ja reagointikyky olivatkin kriittisen tärkeitä asioita näin nopeassa projektissa. Erityisen kiitollisia olemmekin siitä, että päätöksenteko orkesterin ja tuoteomistajan välillä vaikutti olevan poikkeuksellisen hyvin organisoitu ja tuoteomistajalta sai nopeasti päätöksiä.

Jatkuvaa yhteydenpitoa

Järjestimme viikoittain tapaamisia asiakkaan ja toteutustiimin välillä – tällöin kaikki pääsivät hetkeksi hengähtämään ja katsomaan, mitä viikossa oli saatu aikaan ja mitä vielä oli jäljellä. Viikon toinen tapaaminen pidettiin Skype-videopuheluna viikon puolivälin tienoilla, jotta saatiin isompia kysymyksiä pois alta. Muu aika jutusteltiin intensiivisesti Skype-chatissa aiheesta (ja hivenen aiheen vierestäkin, ihan vaan tiimihengen luomiseksi).

Kokonaisuutena tällainen vähemmän muodollinen viestintä toimi erittäin hyvin projektissa, jossa kaikki osapuolet ovat jatkuvasti täydessä työn touhussa ja aikataulu oli tiukka. Muodollisuudet ongelmien raportoinnissa olisivat hidastaneet sisällöntuottajien työtä ja toisaalta toteutusaikataulu vaati että selvennykset saatiin mahdollisimman pian, jotta ominaisuudet pystyttiin toteuttamaan kerralla kuntoon.

Aito into tärkeää

Vaikka tehokkaalla kommunikoinnilla ja tekijöiden yhteen hiileen puhaltamisella oli suuri arvo, lisäintoa tekemiseen saatiin myös siitä, että kaikkia tekijöitä yhdisti innostus orkesterin toimintaa kohtaan. Kaikki halusivat saada orkesterille parhaan mahdollisen sivuston, jotta muutkin löytävät kaupunkimme monipuolisen musiikkitarjonnan. Onpa joku tekijöistä huhujen mukaan aikoinaan jopa tehnyt orkesterin sivustoa koskevan ehdotuksen jonka pääsi nyt uudistuksen yhteydessä toteuttamaan…

Ja nyt, ei kun ääntä kohti!

Kirjoittaja:
Jyri-Petteri Paloposki
Ohjelmistoarkkitehti
Avoltus Oy

Lue myös:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*