Kauneus on katsojan silmissä ja käytettävyys sormissa

Tuleva turku.fi suunnitellaan kaikille ruuduille toimivaksi. Tästä johtuen myös verkkopalvelun visuaalinen ilme ja toiminnallisuudet elävät ruutukoon mukaan.

mobiili-turkufi-alasivu

Mobiili-näkymässä alasivu venyy pitkäksi, mutta kaikki sisältö on yhtä lailla käytettävissä kuin isommalla ruudulla. (Kuvaa klikkaamalla sen näkee suurempana.)

Mobiili ensin -ajattelu edellyttää tiivistämistä niin navigaation kuin sivun tasolla. Tällä hetkellä turku.fi:ssä on yli 2 800 pää- tai ala-, ala-, ala-, alatasoa, joten ei ole yhtään ihme, että saamme palautetta sekavuudesta ja huonosta löydettävyydestä.

Sisältöjen esittämiseen on onneksi muitakin tapoja kuin vain valikkoon sijoittaminen. Niinpä nykyisen 17(!) kohdan päävalikon onkin suunniteltu lyhenevän viiteen:

  • Asuminen ja ympäristö
  • Päivähoito ja koulutus
  • Sosiaali- ja terveyspalvelut
  • Vapaa-aika
  • Yrityspalvelut

Myös alatasojen määrä supistuu huomattavasti.

Tulevan turku.fi:n etusivuille on suunniteltu ylimmäksi karuselliin laajamittaisia sisältöjä, esim. tulevia kaupungin kärkihankkeita. Niitä seuraavat ajankohtaiset asiat kanavasta riippumatta ja alimpana esitellään merkittäviä hankkeita. Sivuston jokaisen sivun alaosasta löytyvät kaupungin perustiedot, yhteystiedot jne. (Kuvaa klikkaamalla kuva näkyy suurempana)

Erilaiset nostot tuovat selkeyttä ja visuaalisuutta

Nykyisen sivuston useilla sivuilla näkyvät nostot ovat hyvin tasa-arvoisia tekemättä eroa, onko kyseessä taustoittava tieto, kaupungin pitkäaikainen hanke tai ajankohtaisuutisointia. Jatkossa nämä on helpompi erottaa ja silti samanaikaisesti saada olennainen tieto asiayhteydessään.

Samaten kartta ja kalenteri sekä myöhemmin sähköiset palvelut, reittiopas ja verkkokauppa etujoukoissa, tulevat tiiviisti osaksi turku.fi-verkkopalvelua.

Some mukaan turku.fi:hin

Turku on Suomen aktiivisin some-kaupunki, kiitos turkulaisten ja kaikkien meitä fanittavien. Uudessa turku.fi:ssä sosiaalinen media myöskin näkyy paremmin sivustolla. Tästä hyvänä esimerkkinä on marraskuussa julkistettu tfo.fi.

Näillä pienillä, mutta visuaalisesti huomattavilla muutoksilla otamme ensimmäiset askeleet kohti tulevaisuuden Turkua. Selkeä muutos verkkoviestinnällisestä verkkosivustosta kokon
aisvaltaisemmaksi palveluksi alkaa näkyä vuoden
2015 aikana.

Verkkopalvelun olemassaolon ehto on ennen kaikkea käyttäjiensä tarpeisiin vastaaminen eli mitä mieltä olette tulevasta ilmeestä? Tuntuuko valikko loogiselta? Mitä puuttuu, mikä on turhaa? Olemmeko mielestänne aivan väärillä linjoilla?

Palautteenne ja näkemyksenne ovat kullanarvoisia.

Tehdään yhdessä maailman paras turku.fi.

2 vastausta artikkeliin ”Kauneus on katsojan silmissä ja käytettävyys sormissa

  1. hej,

    Jag saknar all information på svenska! Är detta ämnat enbart för stadens finska medlemmar?

    Mvh
    Tea

    • Hej Tea,

      och tack för din kommentar. Vi försöker översätta huvuddelen av våra innehåll i turku.fi-webbtjänsten på svenska såväl nu som i fortsättningen – vi är ju en tvåspråkig stad. På grund av resursbrist kan vi ändå inte översätta allt material på svenska eftersom det dagligen kommer in så pass mycket material, t.ex. nyheter så att vi måste satsa på det väsentliga.

      Vi försöker naturligtvis förbättra våra innehåll ytterligare. Om du vill kan du ge feedback på innehåll och föreslå vilka sidor som absolut ska översättas. Du kan ge feedback på adressen https://opaskartta.turku.fi/eFeedback/sv

      Jag hoppas att du på ett ännu bättre sätt hittar sådan svenskspråkig information som är viktig för dig även i fortsättningen 🙂

      Med vänlig hälsning,
      Harri
      Projektplanerare
      DriveTurku-programmet

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*