Ketterää kehittämistä konsernihallinnon kainalossa

Kuva kaupungista.

Turun kattojen yllä.

Konsernihallinnon viestintä on ollut erityisen mielenkiintoinen työharjoittelupaikka. Kaupungin viestintäjohtaja istuu vastapäisessä huoneessa ja verkkotoimitus samassa tilassa, joten olemme saaneet olla toiminnan ytimessä ja nähdä miten konsernitason viestintää hoidetaan; myös kaupungin sisäinen viestintä on tullut täällä tutuksi. Konsernihallinnon sijainti on fyysisestikin kaupungin ytimessä: kävelykadun varrella viidennessä kerroksessa, joten tämän keskustammaksi ei Turussa enää pääse.

Ketterä kehittäminen: pitkää pinnaa, murhetta ja auvoa

Ketterän kehittämisen mallissa tekninen kehitys ja sisällöntuotanto kulkevat käsi kädessä. Käytännössä tämä on tarkoittanut lähinnä epävarmuuden sietämistä, kun ohjeet, tekniikka ja toimintatavat ovat olleet jatkuvassa muutoksessa. Bugeja on putkahdellut vastaan pitkin matkaa ja eteen tulleita ongelmia on raportoitu DriveTurku-tiimille. Hyvää tällaisessa työskentelytavassa on se, että kun sisällöntuottajat huomaavat jonkin ratkaisun toimimattomuuden, asialle on voinut vielä tehdä jotain. Tämä ei olisi ollut mahdollista, jos tekninen ratkaisu olisi tullut meille jo valmiina tuotteena.

Pater noster -hissi.

Yliopistonkadun ”eduskuntahissit”.

Ketterä malli ei ole yksin onnea ja auvoa – haasteitakin tässä mallissa on. Yksi haaste on resursointi. Tiiviisti etenevä kehitysprojekti on kaupungin viestijöille haastavaa, he hoitavat kehitysprojektin ohessa myös päivittäisviestinnän.

Resursointi on haaste myös siinä mielessä, että meitä korkeakouluharjoittelijoita ja muita lyhytpestiläisiä on ollut mukana reilusti. Miten taataan tasainen tiedonkulku kaikille osapuolille? Onko viimeisin tieto harjoittelijoilla, DriveTurku-tiimillä vai toimialoilla? Läpinäkyvyyttä on pyritty lisäämään säännöllisillä projektitapaamisilla kasvokkain sekä projektin yhteisellä työtilalla keskustelupalstoineen.

Konsernihallinnon verkkoviestintä ja Riikka Kauppila ovat antaneet meille todella vapaat kädet, rakennetta ja sisältöä on saanut ideoida mielin määrin ja tämä on tehnyt työstämme erityisen palkitsevaa. Meitä on kannustettu esittämään tyhmiä kysymyksiä ja heittämään ideoita ja visioita kehiin – yhteiskehittelyä siis parhaimmillaan. Palkitsevaa ketterän kehittämisen mallissa on ollut myös uusien toiminnallisuuksien käyttöönotto pitkin prosessia.

”Milloin vain uusiksi!”

Kolmen kuukauden työharjoittelu lähenee loppuaan ja ikävä jää! Verkkoviestintä työympäristönä on lämminhenkinen, kannustava ja iloinen. Verkkokehitysprojekti on ollut mielenkiintoinen ja mukaansatempaava. Ketterälle kehittämiselle tyypillisesti työ ei ole missään tapauksessa tehty vaan paljon on vielä kesken. Harmittaa jättää projekti tähän pisteeseen, mielellään olisimme olleet mukana pidempäänkin ja lähtisimme milloin tahansa mukaan vastaavaan hankkeeseen.

Yhtä pientä lisäbonusta jäämme konsernihallinnosta vielä kaipaamaan: henkilökunnan kuntosali ja uima-allas samassa rakennuksessa ovat saaneet laiskemmankin liikkumaan.

Kiitos DriveTurku tästä mahdollisuudesta, meillä oli kivaa!

Uima-allas.

Kaupungin henkilöstön virkistystila.

Teksti: Sanna Rantanen ja Mira Koivumäki-Lindholm
Kirjoittajat ovat DriveTurku-korkeakouluharjoittelijoita, työpaikkanaan Turun kaupungin konsernihallinto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*