Digibussi tulee – oletko fölis?

Testaajaa videokuvataan.

Testihenkilö on käytettävyyslaboratoriossa tiiviissä seurannassa.

Miksi bussi numero 700 ei koskaan saavu pysäkille? Miten pääsen Hepokullasta Kakskertaan juhannuksena? Istun ICT-Cityn käytettävyyslaboratoriossa Joukahaisenkadulla ja pohdin hikikarpalot otsallani näitä perustavanlaatuisia kysymyksiä. Testaan uuden Föli-joukkoliikennesivuston käytettävyyttä. Testiin lupautunut vapaaehtoinen ei saapunut paikalle, joten olen vaihtanut roolia testaajan haastattelijasta itse testaajaksi.

Opinnäytetyötään Turun ammattikorkeakoululle käytettävyystestauksista tekevä Jani Javanainen esittää minulle kysymyksiä, joihin yritän etsiä vastausta sivustolta. Käytettävyystestaaja Minna Rantanen ja harjoittelija Piia Arvelainen tarkkailevat peililasin toiselta puolen reaktioitani ja hiireni liikkeitä videokameran ja tietokoneen avulla.

Turhaudun, kun en löydä vastauksia osaan kysymyksistä mielestäni tarpeeksi nopeasti. Selviydyn testistä kuitenkin suhteellisen rivakasti. Kehittelin paineita aikaa vastaan, vaikkei ollut mikään kiire. Testin ideana on kuitenkin testata sitä, kuinka helposti sivustolta löytää tarvitsemansa tiedon.

– Testikysymyksissä jätetään tilaa omalle ajattelulle, kertoo Rantanen testin päätteeksi.

– Niihin on tarkoituksella jätetty tulkinnanvaraa.

Rantanen toteaa, että turhautuessaan testattava alkaa helposti miettiä, mitä testaajat hakevat kysymyksellä.

– Kysyit monta kertaa, menikö se oikein, Rantanen sanoo.

Ajattelin, että kysymyksiin on vain yksi ja ainoa oikea vastaus.

– Kyse on oikeastaan siitä, että se on oikein, kun se on omasta mielestäsi oikein, Rantanen sanoo.

”Ihmiset ymmärtävät saman asian eri tavoin”

Kysymykset käsittelivät suurimmaksi osaksi käytännönläheisiä aiheita kuten matkakorttien latausta ja löytötavaroiden tiedustelua.

– Löysit tietoja nopeasti. Jännä huomio oli se, että vaikka kehuit etusivun värikkäitä pikakuvakkeita, et kuitenkaan käyttänyt niitä juurikaan, vaan navigoit sivuston alaosaan tai valitsit yläpalkista otsikon, Rantanen toteaa.

Ihmismieli on joskus vaikeasti ymmärrettävä ja ennakoimaton.

Miten ohjata käyttäjä oikeaan suuntaan, jos tämä ei tajua valita oikeaa vaihtoehtoa? Käytetyt värit ja symbolit voivat sekoittaa, vaikkeivät ne olisi tarkoituksella monitulkintaisia.

– Ihmiset ymmärtävät saman asian eri tavoin. Ihmismieli on jännä, Rantanen naurahtaa.

Testauksessa pyritään löytämään asioita, joilla saataisiin ohjattua erilaiset ihmiset oikeisiin paikkoihin sivustolla.

Testaaja Joni.

18-vuotias Joni käyttää Turun joukkoliikennettä päivittäin.

Testausta kauppakeskuksessa

Laboratoriotestausten jälkeen jalkaudutaan vielä kansan pariin. Keskiviikkoiltapäivänä on sateinen sää, kun ICT-portin testausporukka partioi Hansatorilla. Projektitutkija Jesse Kaukola, tutkimusavustaja Antti Koskenvoima sekä muutama harjoittelija pysäyttävät ohikulkijoita Föli-sivuston mobiililla ja tabletilla suoritettavaa testausta varten. Kauppakeskuksessa kuljeksii lähinnä teinejä ja eläkeläisiä. Vanhemmat ihmiset eivät älypuhelimista kovin innostu, nuorempia houkuttelee mahdollinen leffalippu palkinnoksi testauksesta.

18-vuotias Joni käyttää Turun joukkoliikennettä päivittäin.

– Fölin käyttäminen on helpompaa, hän kommentoi, kun kysyn miten se vertautuu entiseen Brahe-reittioppaaseen.

Joni mainitsee käyttävänsä pysäkkiaikatauluja eniten. Visuaalisesta ilmeestä Joni toteaa, että värit ovat hyvät, koska mukailevat bussien värejä. Hän koki löytävänsä Fölistä kaiken tarvitsemansa.

– Tosin Brahen kautta linkittyvässä reittioppaassa oli vähän ongelmia, kaikki bussilinjat eivät pitäneet paikkaansa.

Testaajat lähikuvassa.

Arman ja Sarianne.

18-vuotias Sarianne ja 21-vuotias Arman matkustavat myös bussilla joka päivä. Kumpikaan ei ollut käyttänyt Brahe-reittiopasta aikaisemmin. Föli tuntui heistä helppokäyttöiseltä. Sarianne käyttäisi sivustolla eniten aikatauluhakua, mutta haluaisi löytää nopeammin tiedon poikkeusaikatauluista.

Vaikuttaa siltä, että Hansatorin testaajat löysivät sivustolta etsimänsä sukkelaan. Moni ohikulkija oli jo kiirehtimässä bussiin, kun heitä yritti pysäyttää testiä varten. Nyt Fölissä voi myös tarkistaa reaaliaikaisesta bussikartasta, onko bussi aikataulun mukaisesti pysäkillä – ettei tarvitse jäädä sateeseen lehdellä soittelemaan.

Teksti: Heta Pyhäjärvi. Kuvat: Antti Korpinen.
DriveTurku-projektityöntekijät Turun kaupungin konsernihallinnossa.

Testit teetti ICT-portti yhteistyössä Turun korkeakoulujen opiskelijoiden kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*