Aina ei mene kuin Strömsössä, anteeksi

Kaupungin uusi verkkopalvelu otettiin käyttöön runsas viikko sitten. Täydellisessä maailmassa olisimme voineet röyhistellä rintaamme myös täydellisellä verkkopalvelulla. Valitettavasti emme elä sellaisessa. Sekä hakukoneista uudelle sivustolle päätyminen että uuden sivuston hakutulosten priorisointi epäonnistuivat ensimmäisinä päivinä surkeasti.

 hakunakyma
Haun painotukset on saatu kuntoon, joten olennaisin, ei määrällisesti suurin, listautuu vihdoin ensin.

Tiesimme avatessamme uuden turku.fi:n, että verkkopalvelu on keskeneräinen, mutta hiljaisina kesäkuukausina autenttinen kävijäpalaute auttaisi sivuston kehittämisessä parissa viikossa enemmän kuin erilaiset kyselyt ja sisällöntuottajien omat arvailut pitkällä aikavälillä. Näin on myös käynyt, kiitos siitä.

Mutta emme kuitenkaan olleet riittävän huolellisia hakukoneiden uudelleenohjausten suhteen. Sisällöntuottajamme ovat listanneet vanhojen sisältöjen osoitteita ohjattavaksi uuteen tammikuusta lähtien. Kuten viimeinen viikko on osoittanut, 50 000 sivun sisällöistä liian pieni määrä ohjautui oikeaan ja suurin osa päätyi turku.fi:n etusivulle.

Tämä yhdistettynä viime metreillä valmistuneeseen hakumoottoriin ilman hakutulosten oikeaa optimointia kruunasi sen, että koko sivusto näytti totaaliselta epäonnistumiselta. Meistä kaikista tuntui, ettei haku löydä mitään, kun hakutulokset näyttivät sivu toisensa jälkeen pöytäkirjoja yhteystietojen ja sisältöjen seuratessa jossain perässä.

Pahoitteluni kaikesta tästä.

Viikon aikana olemme saaneet hakutulokset järkevöitettyä. Samaan aikaan sisällöntuottajamme ovat poimineet hakukoneiden suosimia ja kenties käyttäjien tallentamia vanhoja osoitteita ohjattavaksi uuteen sisältöön. Olemme myös edistäneet hakukoneiden indeksointia, jotta vanhat tiedot korvautuisivat uusilla jo alkuperäisissä hakutuloksissa.

Mobiilinavigaatio
Oikeasta yläkulmasta löytyvä mobiilinavigaatio tuntuu jonkin verran haasteelliselta. Selvitämme miten tätä voidaan kehittää.

Kuluneen runsaan viikon aikana olette antaneet yli 3 500 vastausta sivuston kyselyyn, joista kaikesta huolimatta suurimmassa osassa on kerrottu tyytyväisyydestä moderniin verkkopalveluun.

Lomilta palattaessa toivon mukaan saatte haluamanne tiedot ja palvelut huomaamattomasti ja oikein palvellen arjen avuksi.

Kaikesta huolimatta hyvää kesää.

Kirjoittaja: Sanna Moisala
DriveTurku-projektipäällikkö, verkkopalvelut ja digitaalinen työpöytä

4 thoughts on “Aina ei mene kuin Strömsössä, anteeksi

  1. Ymmärrän alkukankeudet. Se mitä sen sijaan on täysin käsittämätöntä on, että tapahtumakalenteri päästettiin tuotantoon tietoisena sitä että se ei aukea ollenkaan Windows Phonessa.
    Ylläoleva mobiilikuvakaappaus on Windows Phonesta. Jos tuossa painaa kalenterimainosta pääse kalenterin jossa kumpikin valikko sulkeutuu heti sivun latauduttua. Kalenteria ei siis pääse näkemään ollenkaan.
    Saisiko tähän nyt hyvin pikaisen korjauksen?

  2. Kiitos palautteesta. Voitko tarkentaa mikä versio puhelimesta on käytössä? Suurin osa kaupungin työntekijöistä käyttää Windows-puhelimia, joten sillä on testailtu aika lailla, ja vaikka kaikki nykyaikainen ei toimi optimaalisesti mutta yleensä toimii kuitenkin.

    Kalenterissa ei ole oletuksena ole mitään valikkoa auki, vaan yläosassa on valintanäppäimet tapahtumiin ja harrasteisiin. Kuvakarusellin alta löytyvät tarkentavat hakumahdollisuudet, muun muassa kohderyhmät, kategoriat. Tarkoitatko, että nämä eivät toimi puhelimellasi? Omalla 625:llä ne toimivat suunnitellusti joskin hitaasti.

  3. Kiitos vastauksesta! Nyt kun kokeilin vielä kerran kahdella puhelimella löysin ratkaisun. Ongelmana on kuvakaruselli joka peittää lähes koko näytön. Ottamalla kiinni kuvan päältä, joka omalla näytön koolla on luontevin paikka, sivua ei saa vieritettyä alas. Kun karuselli vielä asettui sopivasti näytölle, mistään ei ilmennyt että sivu jatkuu alaspäin. Kun ymmärsi ottaa kiinni kuvakarusellin yläpuolelta, Turku-tekstin päältä, huomasi että sivu jatkuu alaspäin. Tämä ei kuitenkaan suju mitenkään luonnollisesti, vaan oikea paikka on kapea ja sen löytäminen vaati kokeilua toisella puhelimella.

    Koska tarkentavat hakunäppäimet aukesivat heti ja suoraan Tapahtumat-/Harrastukset-nappien alle, ne käsitti valikkona joka meni kiinni sivun latauduttua, vaikka ne todellisuudessa hävisivät näytön ulkopuolelle karusellin latauduttua.

    Nyt kun tämän on hahmottanut sivu toimi kohtuullisesti.

  4. Kiitos tarkennuksesta ja aktiivisuudesta. Laitan tiedon koodareillemme, josko he keksisivät pikakeinon käytön helpottamiseksi. Syvällisemmin pääsemme pohtimaan ratkaisuvaihtoehtoja elokuussa.

    Hyvää kesää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*