Muistan valmistautuneeni pelastuslaitoksen työhaastatteluun laittamalla Googlen laulamaan. Siis ihan kuin kuka tahansa muukin maijameikäläinen. Muistan myös, etten voinut uskoa löytämääni pelastuslaitoksen virallisiksi verkkosivuiksi. Eihän siellä nyt ihan Comic Sansia löytynyt, mutta ei myöskään visuaalista ilotulitusta (positiivisessa mielessä) tai edes järkevää rakennetta.
Näin jälkikäteen sanon tuon kaikella rakkaudella – olivathan vanhat sivut aikansa tuote. Elettiin vuotta 2013 ja sivut oli julkaistu vuonna 2005, siis aivan vastasyntyneen aluepelastuslaitoksen aikoihin. Verkkomaailmassa uusiutumistarve on kuitenkin useammin kuin kerran kymmenessä vuodessa.
Jos pelastuslaitos lollotteli kymmenisen vuotta turvallisessa pysähtyneisyydessä verkkoviestinnän osalta, on viime vuosi ollut sen absoluuttinen vastakohta. Pelastuslaitoksen viestintä on uusiutunut niin kasvojen, käytäntöjen kuin järjestelmiensäkin puolesta. Ylivoimaisesti näkyvimmässä roolissa on ollut digitaalisen viestinnän muutos, kasvu ja kehitys. DriveTurku-hankkeen myötä olemme saaneet uudet modernimmat verkkosivut www.vspelastus.fi sekä digitaalisen työpöydän henkilöstölle. Mukaan on tullut myös uusia sosiaalisen median kanavia, jotka täydentävät viestintää verkkosivuilla.
Mobiilista plussaa – footerista miinusta
Uudet järjestelmät ottavat aina aikansa vakiintuakseen ja muutos aiheuttaa aina myös vastarintaa. Verkkosivuista saatu palaute on ollut kuitenkin pääosin positiivista ja uusia sivuja pidetään moderneina, selkeinä ja hyvännäköisinä. Beta-vaiheen Qualaroo-pikakyselyyn vastanneista noin 90 prosentin mielestä pelastuslaitoksen palvelut sekä tietoa toiminnasta on helppoa löytää sivustolta. Myös vaivaton mobiilikäyttö on noussut ehdottomaksi plussaksi palautteissa, sillä nykyään internet kulkee ihmisillä taskussa.
Negatiivista palautetta tuli pääasiassa sivujen alapalkista eli footerista, jonne on sijoitettu organisaatiotiedot. Tämä on ymmärrettävää, sillä vanhoilla verkkosivuilla pääpaino oli toiminnan esittelyssä. Nyt pääosassa ovat kuitenkin kuntalaisille tarjottavat palvelut sekä turvallisuusohjeet ja siksi ne on sijoitettu näkyvästi päävalikkoon. Miksi sitten paloautot ja ambulanssit eivät hyppää sivuilta ensimmäisenä silmille? Yksinkertaisesti siitä syystä, etteivät pelastus- ja ensihoitopalvelut ole tilattavissa verkkosivuiltamme, vaan hätätilanteessa soitetaan edelleen hätänumeroon 112.
Somessakin päivystetään
Toki toiminnan esittelyllekin on paikkansa ja olemme panostaneet siihen erityisesti
Tarkkasilmäisimmät ovat ehkä huomanneet, että myös näiden kanavien seuraaminen onnistuu verkkosivujemme somekoonnissa. Instagramiamme päivittävät pääasiassa pelastus- ja ensihoitotoiminnassa mukana olevat palomestarit sekä ensihoitaja, joten paljon tuon lähemmäksi toimintaa ei pääsisikään hyppäämättä itse mukaan höökiin. Facebookissa saa puolestaan vastauksen arjen turvallisuudessa askarruttaviin kysymyksiin, sillä yksi palotarkastajistamme päivystää virka-aikaan Facebookissa muiden töidensä ohessa.
Keskeneräisyyttä verkkosivuilla vielä toki on, eikä mikään digitaalinen viestintä ole oikeastaan koskaan valmista – se elää ja muuttuu jatkuvasti. Välillä kehityksessä mukana pysyminen vaikuttaa mahdottomalta tehtävältä ja usein tuntuukin, että roikkuu siellä viimeisen junavaunun kaiteessa, ulkopuolella. Uskon tuon tunteen olevan kuitenkin parempi lopputuloksen kannalta kuin tuudittautuminen ”valmiiseen”. Vaikka on se myönnettävä: verkkosivustomme näyttää aika kivalta – ainakin tällä erää.
Kirjoittaja: Maria Nykyri
Tiedottaja, Varsinais-Suomen pelastuslaitos