PAT-tietomalli digitaalisen asioinnin selkärankana – katso tallenne julkistamisesta

PAT-mallikaavioTurku julkisti yhdessä Espoon kanssa maanantaina 23.11.2015 tietomallin, joka on yksi Turun tulevaisuuden digitaalisen toiminnan peruskivistä. Tietomallilla kuvataan palveluiden, digitaalisen asioinnin ja toimijoiden muodostama kokonaisuus, joka on keskeinen osa Turun ydintieton hallintaa. Samassa tilaisuudessa julkistettiin myös ydintiedon hallintamalli. Mallit löytyvät avoimena datana, Creative Commons CC BY-SA -lisenssillä avoindata.fi-sivustolta.

”Mallin tarkkuus riittää kuvaamaan esimerkiksi Turun kaupunginsairaalan osaston käytävän välipala-automaatin sijainnin ja siihen liittyvät kuvailutiedot.”

Palvelut-Asiointi-Toimijat-mallilla (PAT) kuvataan yksityiskohtaisesti palveluja, palvelupisteitä tai luonteeltaan väliaikaisia palveluita tai tapahtumia. Malli ei tee varsinaista eroa digitaalisen tai fyysisen palvelukanavan välillä ja mallilla voidaan kuvata palvelutarjooma, jossa fyysiset ja digitaaliset kanavat toimivat rinnakkain. Mallin tarkkuus riittää kuvaamaan esimerkiksi Turun kaupunginsairaalan osaston käytävän välipala-automaatin sijainnin ja siihen liittyvät kuvailutiedot. Tällä mallilla Turku syventää kumppanuutta seudullisiin yrityksiin ja yhteisöihin tarjoamalla heille uusia liiketoimintamahdollisuuksia Turun kaupungin kanssa.

”Mallilla voidaan kuvata niin venepaikat, nuorisotilan pelipöydät kuin kauppatorin myyntipaikatkin, miksei myös Turun konserttitalon konsertitkin.”

PAT-mallissa palvelu on osa palvelupakettia. Toimija, joka voi olla yksittäinen henkilö tai yhteisö, kokoaa määrittelemänsä palvelupaketit palvelutarjoukseksi, jolloin palvelupaketit saavat tarkemmat määritykset palvelupaikkoineen ja palvelutarjouksen voimassaolotietoineen. Mallilla voidaan kuvata niin venepaikat, nuorisotilan pelipöydät kuin kauppatorin myyntipaikatkin, miksei myös Turun konserttitalon konsertitkin. PAT-malliin liittyy myös palvelutarjoukseen tehtävät varaukset.

PAT-ydintietomalli mahdollistaa myös saumattoman liitynnän kansallisiin palveluhakemistoihin. Turun digitaaliseen selkärankaan rakennetaankin liittymät Kansalliseen Palveluväylään jota kautta mm. toimijatiedot pysyvät aina ajan tasalla ja mahdollistetaan liitynnät muihin kansallisen tason digitaalisiin palveluihin ja tietovarantoihin.

PAT-malliin perustuvia digitaalisia palveluita on jo kehitteillä ja ensimmäiset siihen perustuvat digitaaliset asiointipalvelut otetaan käyttöön kevään 2016 aikana.

Kirjoittaja:
Juha Seppänen
IT-pääsuunnittelija
Turun kaupungin IT-palvelut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

ERROR: si-captcha.php plugin says GD image support not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why GD image support is not enabled for PHP.

ERROR: si-captcha.php plugin says imagepng function not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why imagepng function is not enabled for PHP.