Pysäkit kätevästi mukana

Alkuvuodesta media kirjoitti junat.net-sivustosta, jonka opiskelija oli luonut helpottaakseen lähiaseman aikataulujen seurantaa reaaliaikaisesti. Samaan aikaan Turussa joukkoliikennetoimisto avasi omat pysäkkitietonsa kaiken kansan hyödynnettäväksi.

Omien pysäkkien aikataulut
omatpysakit.foli.fi

Junat.netin tapaan Fölin sivustolta voi poimia haluamansa pysäkin ja käyttäjä saa ruudulleen viimeisimmät tilannetiedot niin keskustassa kuin lähiöissä. Ainoastaan kauppatorin pysäkeillä on reaaliaikaiset näytöt, joten tietojen tarjoaminen on kaikin puolin merkittävää ja parantaa palvelua huomattavasti käytti sitä sitten räntäsateessa seisomisen minimoimiseen tai auringonpaisteen maksimointiin.

Edelläkävijänä on hyvä olla

Reaaliaikaiset pysäkkitiedot jatkavat Fölin edelläkävijyyttä. Jo aiemmin Föli-sovellus on mahdollistanut uudella tavalla mobiilimaksamiseen, mikä myös Slush-tapahtumassa syksyllä 2015 huomioitiin. IQ Paymentsin luoma mobiilitili-ajattelu pääsi myös parhaiden eurooppalaisstart-upien finaaliin.

Vuoden 2015 aikana myös bussidata saatiin vihdoin avattua kaiken kansan hyödynnettäväksi. Sen lisäksi meille taviksille reaaliaikainen bussien seuranta kartalla tuo iloa verkossa. Tosin muutamat ovat todenneet bussin jo menneen kotinsa ohi, kun se kartan mukaan on vasta tulossa, tai päinvastoin, joten ihan ajassa kiinni gps-seuranta ei ole.

Huhtikuun alussa paikallinen joukkoliikenne tarjoaa uuden Tuup-sovelluksen, joka yhdistää eri liikkumismuodot yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Oletpa sitten hyödyntämässä bussia lähelle tai kauas, tai vaikka taksia, niin Tuup mahdollistaa yhtenäisen reitin suunnittelun ja maksamisen.

Mikä toimii motivaattorina?

Bussit kartalla
Bussit kartalla

Turun joukkoliikenne on muutamassa vuodessa loikannut kansainvälisestikin joukkoliikenteen eturintamaan. Takana on paljon kokemusta, asiakaspalautetta ja ennen kaikkea visionäärisiä kehittäjiä ja helposti mukaan lähtevä johtaja.

Kestävään kehitykseen panostavassa kaupungissa joukkoliikenne on avainasemassa, ja tempaukset, kuten esimerkiksi keväällä 2016 ”autonvaihtoviikot”, jolloin auton omistajille tarjottiin ilmaisia bussikortteja, ovat olleet menestyksiä. Ja syksyllä liikenteeseen tulevia sähköbusseja odotetaan jo innolla.

Innovatiivisuus ei siis ole keskittynyt vain sovelluksiin, vaan palvelua on kehitetty koko palveluketjun osalta seudullisesti.

Bussissa on siis taitoa, tunnelmaa ja tulevaisuutta.

Ota käyttöön:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*