Palvelumuotoilulla parempi kaavahaku

kaavahaku

Nykyinen kaavahaku

Oletko joskus etsinyt tietoa kaavoituksesta tai kaupunkisuunnittelusta Turussa? Silloin olet todennäköisesti törmännyt kaavahakuun, kaavasivuun ja sen lukuisiin liitteisiin. Nykyinen hakutoiminto ei enää palvele parhaalla mahdollisella tavalla, mutta miten se voisi olla parempi? Tästä artikkelista voit lukea, miten lähdimme nykyaikaistamaan kaavatiedon etsimistä muotoilun menetelmin, ja minkälaisen alustavan mallin saimme aikaan. Uudistamisprosessi on vielä kesken, joten nyt on mitä otollisin aika kommentoida tuotoksiamme! Yhteystiedot löydät artikkelin lopusta.

Ja moi muuten minunkin puolestani, kirjoittelen tähän blogiin ensimmäistä kertaa. Nimeni on Lotta Höglund, olen muotoilija ja toimin Turun kaupungin konsernihallinnossa projektisuunnittelijana. Lähdin konseptoimaan kaavahaun uudistusta ympäristö- ja kiinteistötoimialan tiedottaja Risto Lahtisen pyynnöstä. Rehellisesti sanottuna en ollut aikaisemmin uhrannut juuri ajatustakaan kaavoitukselle, enkä tiennyt kaavoitusprosessin kulusta oikeastaan mitään. Mutta tästä oli etua, koska pystyin katsomaan nykyistä palvelua tuorein silmin.

Taustatutkimusta ja benchmarkkausta

Muotoiluprosessi lähtee liikkeelle taustatutkimuksesta. Tässä tapauksessa tutkin nykyistä kaavahakua ja analysoin muiden hakukoneiden ylivertaisia ominaisuuksia (benchmarking). Etsin turku.fi:stä tietoa kaupunkisuunnittelusta, kokeilin nykyistä kaavahakua ja karttahakua ja selasin kaavasivuja ja niiden liitteitä. Tämän lisäksi esitin kysymyksiä, jotta sain muodostettua kuvan siitä, miten kaavoitusprosessi etenee ja mitä tietoa eri vaiheisiin liittyy.

Modernit hakutoiminnot ovat dynaamisia. Kun kirjoitat jotakin hakukenttään, haku alkaa ehdottaa sinulle mahdollisia hakusanoja. Joillakin hakusivuilla tarjotaan myös valmiita haku- ja rajaustermejä, esimerkiksi nappuloiden tai liu’uttimien muodossa. Ne toimivat hakutermeinä, mutta sen lisäksi ne auttavat meitä ymmärtämään, minkälaisia asioita voimme haun kautta löytää. Näin ollen meidän ei tarvitse aina tarkasti tietää, mitä haemme. Nykyaikaisissa hauissa on myös usein paikannustoiminto, joka käyttää laitteesi sijaintia apuna. Nämä seikat tekevät hakutoiminnoista lähestyttävämpiä ja informatiivisempiä. Tähän suuntaan haluamme luonnollisesti kaavahakuakin kehittää.

Hakutoimintojen lisäksi myös itse tietosisältöihin kohdistuvat vaatimukset ovat muuttuneet paljon niissä kymmenessä vuodessa, jotka nykyisen kaavahakusovelluksen rakentamisesta ovat vierähtäneet. Nykyisessä informaatiotulvassa tiedon tulee olla nopeasti silmäiltävää ja hyvin tiivistettyä, ja tietenkin myös mobiililaitteella käytettävää. Tärkein tieto nostetaan ylimmäiseksi, täydentävät tiedot putoavat alemmaksi sivulla tai linkkien taakse. Nämä asiat on otettava huomioon kaavasivun suunnittelussa.

Ryhmässä on voimaa

Koska muotoilijat ovat uteliaita olentoja, suunnittelin taustatutkimuksen perusteella workshopin, jonka tarkoituksena oli kysyä läjäpäin kysymyksiä ja tuottaa tällä tavoin tietoa käyttäjistä. Workshopissa mukana oli kaavoituksen, osallisuuden, digitaalisten palveluiden ja viestinnän asiantuntijoita. Ideaalisesti mukana olisi ollut myös kuntalaisia, mutta tässä tapauksessa asiantuntijat saivat asettua myös kuntalaisen rooliin. Kysymykset, joita halusin meidän kaikkien työstävän yhdessä, oli:

  • Kuka tarvitsee kaavoitustietoa ja mihin?
  • Mitä tietoa kaavoitusprosessiin liittyy?
  • Mikä tieto on asiakkaalle erityisen olennaista?
  • Miten tieto kannattaisi asiakkaalle esittää?
Muistilappukonseptointia

Ideointia

Ryhmätyön ideana on tuottaa luova ja keskittynyt tila, jossa tuotetaan enemmän ideoita kuin mitä erikseen työskennellen on mahdollista saavuttaa. Jonkin verran päällekkäisyyttä ideoissa tulee aina, mutta ajatusten kirjo on paljon suurempi ryhmässä. Muiden ajatusten kuuleminen myös tuottaa uusia ideoita itsessä, joka johtaa positiiviseen luovuuden kierteeseen. Ideoiden kirjaamiseen käytettiin ideointityöpajojen kestosuosikkia, tarramuistilappuja.

Työpajan vetäjän rooli on kysyä aina vaan uusia ja syvempiä kysymyksiä, ryhmitellä vastauksia ja ohjata keskustelua haluttuun suuntaan. Kysyjällä on mielessään hypoteesejä, joita vastaan hän peilaa ryhmän ajatuksia. Tuloksena oli laajempi ymmärrys käyttäjästä ja tietosisällöstä, mikä oli avainasemassa tätä vaihetta seuraavassa suunnittelutyössä. Toisaalta tällaisen työpajan tuloksia ei tulkita suoraan, vaan suunnittelijan on aina tehtävä oma analyysinsä kokonaiskuvasta ja esimerkiksi huomioida sellaiset asiat, jotka eivät tulleet ideoinnissa ollenkaan esille.

Asiakkaan polun visualisoiminen

Keräämäni taustatiedon perusteella asiakkaan tarpeet ja ideaalinen polku tiedon äärelle alkoivat hahmottua omassa mielessäni. Tein eri poluista prosessikaaviot, sekä lähitulevaisuuden että etäisemmän tulevaisuuden visioista. Lähitulevaisuuden visiossa asiakas joutuu itse äkkäämään tiedon tarpeen ja hakemaan tietoa, kun taas tulevaisuudessa voimme mahdollisesti tarjota asiakkaalle oleellista tietoa esimerkiksi hänen osoitteensa, paikkatietonsa tai kiinnostusten perusteella.

Linkki kaavioihin

Kun polut olivat selkeät, lähdin visualisoimaan polun askelkiviä, eli minkä sivujen kautta käyttäjä kulkee tiedon äärelle, ja mitä toimintoja sivuilta voisi löytyä. Työkalu jota tässä käytin on nimeltään Axure RP, joka on yksi monista rautalankamallien ja prototyyppien tekemiseen tarkoitetuista ohjelmista. Tässä suunnitteluvaiheessa tärkeää on iterointi, joka tarkoittaa uuden version tekemistä palautteen perusteella. Tuloksena oli karkea mutta klikkailtava palvelun prototyyppi tai luonnos, josta kuvastuu palvelun perusidea.

kaavahakuluonnos

Uuden kaavahaun luonnos

Linkki prototyyppiin

Seuraavia askeleita

Seuraavaksi vuorossa oli palautteen kerääminen kaavoituksen väeltä, ja vastaanotto olikin positiivista. Tällä hetkellä kaavahaun kehittäminen odottaa laajemman kaavoitusprosessiuudistuksen selkeytymistä, jotta hakua ei lähdetä kehittämään väärään suuntaan. Työskenneltyäni reilun vuoden kaupungin palveluksessa olen kokenut, että julkishallinnon kehitysprojekteissa työskentely kysyy kärsivällisyyttä ja sitkeyttä. Muutosten läpi vieminen isossa organisaatiossa voi kestää, kun prosessit ja riippuvuussuhteet ovat monimutkaisempia kun mitä päällepäin näkyy. Toisaalta kehittämisprojekteissa on myös pidettävä määrätietoisesti kiinni idealismistaan, jotta muutoksia saadaan lopulta aikaan. Nyt on kuitenkin mitä parhain ajankohta kertoa, mitä itse toivoisit näkeväsi uudessa kaavahaussa.

Osallistu!

Mitä mieltä olet ehdotetusta kaavahausta ja kaavasivusta? Mitä hyvää, huonoa? Olemmeko ohittaneet jotakin oleellista? Kerro se kevään aikana sähköpostitse, lotta.hoglund@turku.fi.

Linkit nykyiseen kaavahakuun:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*