Turku.fi on mukana ensimmäistä kertaa järjestettävässä Blue Arrow Awards –kisassa kamppailemassa digitaalisen alan parhaista palveluista, tiimeistä, ihmisistä ja koodista. Turku on finalistina kategoriassa ”Epic Purchasing” yhdessä K-Ruoka-mobiilisovelluksen ja veikkaus.fi:n kanssa.
Mikä oikein on Blue Arrow Awards? Kisan tarkoituksena on nostaa digitaalisen alan arvostusta ja tuoda esiin onnistumisia. Yleensä it-toteutukset ja –hankinnat ylittävät uutiskynnyksen vain, jos kustannukset ovat karanneet käsistä tai tehty tuote on osoittautunut vähemmän onnistuneeksi. Tämän vuoden esimerkkejä ovat vaikka valtion it-hankinnat tai Apottiin liittyvä uutisointi.
![]() |
Epic purchases -kategorian juryyn kuuluva Vesa Teikari esitteli finalistit. |
Turku.fi:n kategoriassa painopiste on onnistuneessa hankinnassa (Epic purchasing), jossa yhteistyö asiakkaan ja toimittajan välillä on toiminut hyvin, ja kaikki osapuolet hyötyvät. Avoin viestintä ja selkeät tavoitteet, jotka ylitetään, ovat olleet menestyksekkäässä toteutuksessa lopputuloksena.
Turku pääsi finalistien joukkoon ennen kaikkea ansiokkaan toimittajayhteistyön ansioista. Turku.fi-verkkopalvelun hankintaa ja toteutusta siivitti avoimuus ja ketteryys niin toimittajien kanssa tarjouspyyntövaiheesta lähtien kuin sekä asukkaiden kanssa tietoa ja kokemuksia keräten.
Varsinaisen rakentamisen aikaan kolme Drupal-toimittajaa eli Citrus/Avoltus, Druid sekä Wunderkraut työskentelivät avoimesti kommunikoiden, yritysten koko osaamisen ja tietämyksen Turun hyväksi hyödyntäen. Tiivis yhdessä tekeminen näkyi myös esimerkiksi eri firmojen tekijöiden koodiin ristiintarkistamisena.
En tiedä paljonko ainutlaatuisesta yhteistyöstä on perua drupal-yhteisön tiiviistä tiedonjaosta yleensäkin, yritysten innokkaasta asenteesta yhdessä tekemiseen ja maailman parhaan turku.fi:n rakentamiseen sekä upeiden tekijöiden kemioiden osumisesta yksiin.
Syyllä tai perusteella ei lopulta ole väliä, mutta viime vuosi ja toivottavasti myös tulevat, ovat olleet ilo tehdä intohimolla yhdessä parasta mahdollista.
|
Epic purchasing –luokan lisäksi Blue Arrow Awards -kisassa on 6 muuta:
- Societal influence
- Customer experience
- Robust code
- Disruption
- Propellerhead
- Best performing team
Ensimmäistä kertaa järjestettävään kisaan tuli noin sata osallistumisilmoittautumista. Muissa kategorioissa finalisteina ovat muun muassa Ylen Uutisvahti, 112-sovellus, Yrityskylä ja DiacorPlus sekä Lupapiste.
Epic purchases –kategorian päätuomarina toimii Mikael Jungner, ja voittajat julkistetaan 26.5.
Pidetään siis peukkuja, jotta turkulais-helsinkiläiselle tekijäjoukollemme sataa kunniaa.