DiPaKen puolivuotistilinpäätös

Hyvää kesää! - kuva: Joonas Mäkivirta

Hyvää kesää! kuva: Joonas Mäkivirta

Tässä vaiheessa, alkavan kesäloman kynnyksellä, on hyvä pysähtyä miettimään, mitä on tullut kevään aikana tehtyä. Digitaalisten palvelujen kehittäminen ei ole niin yksinkertaista kuin voisi luulla, koska taustalla on isohko organisaatio, vanhat toimintatavat ja järjestelmät sekä toimialojen ”yksityisyys”. Onneksi aitojen kaatamisen kannattajia löytyy.

Toukokuussa digitaalisten palvelujen kehittäminen –kärkihanke hyväksyttiin kaupunginhallituksessa, joten osana monikanavaista asiakaspalvelua digitaaliset mahdollisuudet ovat vahvasti mukana.

Digitaalisten aineistojen myynti

Kevään aikana on kehitetty asiakkaan näkökulmasta digitaalisten aineistojen myyntiä verkkopalvelussa yhdessä kiinteistö- ja ympäristötoimialan kanssa. Tässä toimialarajat ylittävässä projektissa pilottikohteena on rakentajan ja suunnittelijan lähtöaineiston myynti, jossa nimensä mukaisesti asiakkaana voi olla ”omakotirakentaja” tai suunnittelija.

Aineisto sisältää kaiken tarpeellisen aineiston rakennusluvan hakemiseen. Kiinteistö- ja ympäristötoimiakan lisäksi tätä aineistoa tuottaa vesiliikelaitos.

Asiakkaan ostoprosessiin lisäksi kehitetään kaupungin sisäisiä prosesseja, joilla varmistetaan, että asiakkaan haluama materiaali on saatavissa ja toimitettavissa hänelle. Prosesseja kehitettäessä on kyseenalaistettu vanhoja toimintatapoja ja mietitty parannuksia sekä asiakkaan että prosessiin osallistuvien työntekijöiden kannalta. Nyt kun prosessit ovat määritelty ja hyväksytty, voidaan syksyllä aloittaa tekninen toteutus.

Kansallinen palveluarkkitehtuuri

Hallitusohjelmassa on vahva tahtotila uudistaa julkiset palvelut käyttäjälähtöisiksi ja ensisijaisesti digitaalisiksi. Ensisijaisesti digitaalisena ei tarkoita sitä, etteikö muita palvelumuotoja tarjota. Kevään aikana olemme kiinteästi seuranneet valtiovarainministeriön KaPA-hankeen etenemistä

  • tunnistautumisen
  • valtuuksienhallinnan ja
  • palvelutietovarannon osuuksissa.

Meillä on jo pitkään tehty työtä yhteisen ja yhtenäisen tiedon tallentamisen hyväksi. Tavoitteena on, että tieto tallennetaan vain kerran ja se on tietovarastosta käytettävissä. Tätä työtä jatketaan, jotta saamme palvelumme yhteisten tietojen varastoon ja sieltä edelleen kansalliseen palvelutietovarantoon. Kansallisen tunnistautumisen otamme syksyn aikana käyttöön digitaalisten aineistojen myynnissä.

Olemme panostaneet käyttäjälähtöiseen ajatteluun miettien kokonaisprosesseja asiakkaan tarpeen kannalta ja visualisoineet käyttöliittymiä prosessien läpiviemiseen. Kesän aikana ulkopuolinen taho testauttaa niiden käytettävyyttä asiakkailla muun muassa asiointitilin osalta. Lomalta palattuamme saamme tulokset.

Verkkopalvelu kehitetään hiljalleen koko ajan

Viime vuoden kaltainen mullistus ei ole jyllännyt verkkopalvelussa. Kuitenkin koko ajan on tehty pieniä parannuksia ja kehitystöitä ideointien ja palautteiden perusteella. Esimerkiksi aukioloaikojen löytymisessä on ollut haasteita, joita on ratkottu pitkin matkaa sisältöjä kehittämällä.

Suurin päivitys tapahtui esteettömyyden osalta, kun jo viime vuonna havaitut ja tänä keväänä uutisoidutkin haasteet saatiin korjattua kesäkuun päätteeksi. Nyt turku.fi ja tapahtumakalenteri palvelevat paremmin niin sokeain- ja tekstiselaimilla sekä esimerkiksi lukivaikeuksien kanssa kamppailevia.

Kesän aikana selvitetään myös paras mahdollinen vaihtoehto palvelukartaksi. Verkkopalvelu-uudistuksen yhteydessä julkaistu palvelukartta on versio 1.0, jota pitää kehittää niin haku- kuin esimerkiksi esteettömyystoimintoineen monipuolisempaan suuntaan tulevia tarpeita varten.

Lue lisää

Toivotamme teille kaikille aurinkoista kesää!

Päivi, Sanna ja Lotta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*