Nuoret kehittämässä nuorten digitaalisia palveluita

netti-nuorisotyopaja1-kuvaaja-henriikka-eloluoto

Mette Hämeenaho, Karoliina Saastamoinen ja Pihla Partanen saivat tehtävänä olleen kuvitteellisen nuoren nopeasti luotua. Mari Lounavaara tutustuu syntyneeseen luomukseen.

Kuinka kehittää sellaisia palveluita, jotka todella uppoavat kohderyhmäänsä ja ovat heille hyödyksi? Meidän mielestämme ainakin siten, että kohderyhmä on mukana suunnittelemassa näitä palveluita.

Digitaalisten palveluiden kehittäminen -hanke järjestää tänä syksynä työpajoja nuorille. Pajojen tarkoituksena on kehittää nuorten johdolla sellaisia palveluita, jotka nuoret itse kokevat tarpeellisiksi. Ihan jo esimerkiksi siitä syystä, että on täysin maalaisjärjen vastaista kehittää jotakin vain kehittämisen ilosta, ilman että lopputuloksesta iloitsee koskaan kukaan.

Kolmiosaisen, palvelumuotoilija Mari Lounavaaran vetämän työpajasarjan ensimmäinen osa on nyt takana ja tunnelmat varsin positiivisia. Palvelumuotoilun mahdollistamat luovat työskentelytavat sopivat pajaan erinomaisesti ja koulujen ja nuorisotilojen kautta rekrytoidut 12–17-vuotiaat nuoret ottivat annetut tehtävät ilolla vastaan. Tehtäviin paneuduttiin ennakkoluulottomasti ja antaumuksella. Keskenään vieraiden nuorten muodostamista pienryhmistä kuului iloista puheensorinaa ja naurua ryhmätehtävien aikana, eli kivaa oli puolin ja toisin.

netti-nuorisotyopaja2-kuvaaja-henriikka-eloluoto

Ella Puhakka työryhmineen tarttui muiden nuorten tapaan reippaasti kynään, kun syntymässä oli kuvitteellinen nuori.

Jo ensimmäisen työpajan anti yllätti positiivisesti. Pohjatöistä oli selvästi nostettavissa pinnalle teemoja, jotka nuoria kiinnostivat tai huolettivat. Mutta näistä lisää tuonnempana, sillä seuraavissa työpajoissa työstetään teemoja edelleen. Työpajasarjan lopputuloksena toivottavasti syntyy huikeita ideoita parempaan digitaaliseen palveluun.

Turku tarjoaa digitaalisia palveluita kaikenikäisille ihmisille, ei ainoastaan nuorille. Nuorten työpajojen onkin tarkoituksena toimia pilottina. Kunhan olemme keränneet kokemuksemme tästä työpajasta, on meidän helpompi laajentaa ideointityöpajoja myös muille kohderyhmille. Palvelumuotoilun keinot antavat erinomaiset mahdollisuudet kehittää kaupungin palveluja (olivat ne sitten digitaalisia tai eivät) kaupunkilaisia yhä paremmin palveleviksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*