Digipalvelut käyttäjälle opastetusti ja helposti? Kyllä kiitos!

Keskustan terveysasemilla opastetaan esimerkiksi reseptien uusimiseen. Kuva: Olli Nevalainen

Harjoitteluni Turun kaupungin digitaalisten palvelujen kehittämishankkeessa alkoi vauhdikkaasti, sillä pääsin heti toisena työpäivänäni opastamaan käyttäjiä uusien digiterveyspalvelujen käytössä. Olin opastamassa digitaalisten palvelujen käyttäjiä reilun kolmen tunnin ajan Käsityöläiskadun terveysasemalla.

Opastusta digipalveluihin keskustassa ja Runosmäessä

Turussa kahdella terveysasemalla järjestettävä opastuskokeilu liittyy kansalliseen, Valtionvarainministeriön AUTA-hankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on tukea digitaalisten palveluiden käyttöä monipuolisesti käyttäjiä tavoittaen tuoden palvelutuki mahdollisimman lähelle arkea ja oikeita tilanteita sekä käyttäjiä. Turun kaupungin kokeilussa ihmiset voivatkin pistäytyä digipalvelupisteessä Runosmäen ja keskustan terveysasemilla esimerkiksi vastaanottoaikaa odottaessaan ja saada samalla hyviä neuvoja digipalveluiden käytöstä. Samalla kokeilu on mahdollisuus kaupungille testata erilaisia toimintamalleja, jotta jatkossa kaupungin omien digitaalisten palvelujen lanseeraus ja tuki olisivat kohdennetumpia.

Digitalisaation tullessa osaksi arkipäivää useat palvelut voidaan nykyisin hoitaa myös verkossa. Verkkoasiointia kohtaan on usein voimakkaitakin ennakkoluuloja, jopa pelkoja. Opastuksen tarkoituksena on tukea erityisesti epävarmoja käyttäjiä.

Opastuksiin tullessaan opastettavalla tulisi olla mukanaan joko henkilökohtaiset verkkopankkitunnuksensa tai mobiilivarmenne. Ilman niitä palveluun kirjautuminen ei onnistu. Omat laitteet saa ottaa mukaansa, mutta se ei ole välttämätöntä, sillä paikan päällä on myös mahdollista lainata tietokonetta ja tablettia.

Kaupunki kannustaa terveyskeskusten asiakkaita digitaalisten palveluiden käyttöön, sillä nyt monia terveyskeskuksen palveluita on kätevästi saatavilla omalle kotikoneelle. Esimerkiksi reseptien uusimiset ja ajanvaraukset voi hoitaa OmaKanta-palvelussa ja kaupungin oman eTerveyspalvelujen avulla milloin ja missä vain. Tavoitteena on, että uudet asiointitavat parantavat asiakaskokemusta ja samalla vahvistavat asiakkaiden omatoimisuutta.

Positiivisia kokemuksia opastuksista

Kanssani opastamassa keskiviikkona oli opiskelija Kansalaisen IT-tuesta. Muita Turun kaupungin kanssa yhteistyössä opastamassa toimivia ovat kokeneet ohjaajat Auralan Setlementti ry:stä sekä Turun Seudun Osuuspankista, joka on erityisesti panostanut vapaaehtoistyöhön Suomi100- juhlavuoden hengessä.

Keskiviikon opastuksessa kävimme läpi tietokoneen perustoimintoja sekä eTerveyspalvelujen, Kanta.fi:n ja Tykslabin käyttöperiaatetta. Teimme simuloidusti esimerkiksi reseptinuusimisharjoitteita sekä tarkastelimme lääkärien antamia lausuntoja laboratoriotuloksista ja mittauksista kuitenkin huomioiden käyttäjän yksityisyyden arkaluontoisia tietoja tarkasteltaessa.

Palaute opastuksista oli positiivista; vaikka palveluiden käyttöön saattoi olla ennakkoluuloja, karisivat ne opastuksen edetessä. Monet opastetuista totesivat moneen kertaan palvelun olevan helppokäyttöinen ja opastus lisäsi heidän uskallustaan kokeilla sivustojen käyttöä myös kotona.

Kokemusteni perusteella tarvetta digitaalisten palveluiden käytön tuelle on, vaikka toistaiseksi opastukseen ovatkin löytäneet vain murto-osa tuen tarvitsijoista. Kokeilu kuitenkin jatkuu onneksi vielä muutaman viikon ajan, joten apua tarvitsevat ehtivät halutessaan vielä mukaan.

Käyttäjälähtöisyys digitaalisten palveluiden kehittämisessä on ensiarvoisen tärkeää. Opastus niiden käyttöön sai runsaasti kehuja ja monet asiakkaat lähtivät paikalta positiivisin ja ennakkoluulottomammin mielin. Helppokäyttöiset digipalvelut toivotettiin siis tervetulleeksi!

Opastusta digitaalisten terveyspalveluiden käyttöön järjestetään 31.5.2017 saakka Runosmäen terveysasemalla (Signalistinkatu 2) ma ja ti kello 9–15 ja keskustan terveysasemalla (Käsityöläiskatu 2) ke ja to kello 9–15.

Kirjoittaja Olli Nevalainen on korkeakouluharjoittelijana Turun kaupungin Digitaalisten palveluiden kehittäminen -hankkeessa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*