Suomen Turku toimii vahvasti Suomen somessa

Sosiaalinen media on muuttanut ja tulee vielä muuttamaan aika lailla kaikkien ihmisten, yritysten ja tahojen elämää, myös julkishallinnon. Turun kaupunki on jo nyt vahvasti mukana sosiaalisessa mediassa, ja siihen pistetään paukkuja tulevaisuudessa entistä enemmän.

Kaupunki toimii nyt eniten Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ja Flickr-kuvapalvelussa, jonne on muuten vastikään ladattu nettinäyttelyksi Turun kaupunkistrategian tueksi pyydettyjä lasten piirustuksia.

Olemme kaupungin konsernihallinnon viestinnässä tehneet voimakkaasti töitä sosiaalisessa mediassa, ja onnistuneet erinomaisesti. Turun kaupungilla on nyt eniten Facebook-tykkääjiä suurista kaupungeista. Kaupungin pääsivun tykkääjien määrä nousi vastikään yli 10 000 tykkääjän. Seuraavina tulevat Oulu noin 8 000 ja Tampere vajaalla 5 000 tykkääjällä.

Turun toimijoista kirkkaimpana fb-tähtenä loistaa Turku Touring yli 13 000 tykkääjällään. Touring tekee hyvää työtä myös venäläisten koukuttamiseksi somessa: Турку by Turku Touring-niminen ryhmä on vastikään aluittanut ja sille on suuret odotukset. Turussa kun ei ole vielä juurikaan verkkopalveluja venäläismatkailijoille, saati kaupungissa asuville venäläisille.

Turku on aktivoitunut syksyn aikana myös Twitterissä. Siinä olemme kolmantena suurista kaupungeista seuraajien määrällä mitattuna. Turulla on nyt 2 099 seuraajaa, kun Oululla on 3 600 ja Tampereella noin 6 000.

Millä keinoin tämä on tehty? Olemme olleet läsnä someen sopivalla tavalla, järjestäneet onnistuneet kuvakisan (#ParastaMunTurussa) ja nostaneet keskusteluun tunteita herättäviä asioita. Tunne toimii somessa parhaiten.

Mietimme myös aina kuhunkin kanavaan sopivaa sisältöä. Tiedotteen tyyli ei sellaisenaan sovi esim. fb:iin tai twitteriin. Tyyliä pitää hioa kanavakohtaisesti ja pitää viestit tiiviinä. Parhaillaan mietimme sitä, millä tavalla Turku ”puhuisi” twitterissä. Helsingin rakennusviraston twiittityyli on aivan ihana, juuri oikeanlainen, mutta emme voi sitä kopioida.

Jostakin pitää voida myös luopua

Turku on siis vahvasti somessa.  Tämä tarkoittaa väistämättä sitä, että jostakin ns. perinteisen viestinnän muodosta tullaan luopumaan. Pohdimme parhaillaan esimerkiksi lehtien roolia kaupungin viestinnässä. Tehdäänkö edelleen joka kotiin jaettavaa painettavaa Turkupostia tai henkilöstölle tarkoitettua painettua Turun Pualest -lehteä vai luovutaanko niistä?

Radikaaleja ratkaisuja ei ole tulossa, mutta asiaa on pakko miettiä vakavasti. Näin siksi, että viestintä tosiaan muuttuu yhä sähköisemmäksi, mutta myös siksi, että säästöjä on löydyttävä meiltäkin. Toisaalta painetussa lehdessä on myös sellaista voimaa, josta ei kannata luopua. Kaikki totuus ei asu sosiaalisessa mediassa, vaan aina tarvitaan kokoavaa mediaa, toimitettua antia ja journalistisesti mietittyjä sisältöjä.

Kaupungin pitää joka tapauksessa olla läsnä sosiaalisessa mediassa, ja kaksisuuntainen viestintä on tätä päivää. Asioista pitää viestiä nopeasti, rohkeasti, ennakoiden ja innovatiivisesti. Ja ennen kaikkea ihmisten pitää päästä vaikuttamaan omiin asioihinsa. Usein ne omat asiat ovat hyvin lähellä: paikka lähipäiväkodista, turvallinen koulutie, hyvä pyörätie, kätevät urheilupaikat, parkkipaikka ja upea kirjasto.

Opittavaa on viestijöillä ja keskustelijoilla 

Olen lyhyen pestini aikana puhunut paljon ennakoinnista ja rohkeudesta olla esillä ja nostaa Turku itse esiin. Se on aika helppoa somessa, tykkääjiä hyville jutuille on helppo saada. Toisaalta somen voima on niin valtaisa, että olemme vielä mekin aika noviiseja – puolin ja toisin.

Opittavaa on sekä viestinnän ammattilaisilla mutta mielestäni myös some-keskustelijoilla. Se nähdään hyvin nyt Turku Energian sähkölaskumies-keississä, joka kriisiytyi somessa. On kuin keskustelijat vaatisivat jonkun pään pölkylle ennen kuin kohu laantuu. Onko se tämän hetken ilmiö? Muuttuuko keskustelutapa somessa jossakin vaiheessa? Kiinnostavaa onkin se, kuka sanelee somen säännöt. Saneleeko niitä kukaan? Kuinka kauan some velloo omillaan, koska siihen tulee etiketti, miten siellä keskustellaan. Nyt someraivo saa aika nopeasti vallan.

Ja tässä jos missä on virkamiehillä ja julkishallinnossa opittavaa. Asiat on kerrottava nopeasti, suoraan ja rehellisesti. Meidän pitää pystyä ennakoimaan ja haistelemaan paremmin kuin ennen. Ja kun joku asia alkaa saada tulta alleen, pitää pystyä myös muuttamaan suunnitelmia. Tämä nähtiin Kupittaan patsaspuiston tapauksessa. Olimme siinä askeleen myöhässä viestinnässä, siksi  huhut ja väärät tiedot pääsivät vellomaan, eikä korjausliikkeillä enää paikattu imagohaittaa.

Summa summarum: Kaupungin viestinnän tavoitteena on tiedottaa ajankohtaisista asioista ja palveluista entistä useammassa kanavassa. Asukkaita osallistetaan yhä useammalla tavalla, kuten innostamalla erilaisiin kisoihin (esimerkiksi #ParastaMunTurussa) ja kutsumalla mukaan asioiden valmisteluun.  Lisää vastaavaa on luvassa. Tavoitteena on, että kaupunginvaltuuston lisäksi myös muita avoimia tilaisuuksia voisi seurata suorana verkossa ja osallistua kommentoimalla somessa.

_______________________________________________________________________________________________

Saara Malila on Turun kaupungin viestintäjohtaja, jolla on omassa Facebookissa 347 kaveria, Twitterissä 57 seuraajaa  ja oikeassa elämässä myös muutama ystävä. Saara on aloittanut työssään kesäkuussa 2013.

Tietoja Saara Malila

Turun kaupungin viestintäjohtaja. Löydät minut myös Twitteristä @SaaraMalila
Kategoria(t): Aiheeton. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta kohteessa Suomen Turku toimii vahvasti Suomen somessa

  1. Päivitysilmoitus: Turun Sanomat: "Twitter-viestit yllättävän usein positiivisia"

  2. Päivitysilmoitus: Turun Sanomissa | Minna Valtari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*