Kiireetön joulu tuo turvallisuutta

Kinkku tirisee uunissa ja kattilassa porisee puuro. Kuusi on koristeltu ja kuusen valot valaisevat kauniisti olohuoneen. Kynttilä luo tunnelmaa ikkunalla ja lapset leikkivät kiltisti. Sauna lämpiää ja kodissa on odottava lämmin tunnelma. Eletään monien lempiaikaa eli joulua. Varsinkin näin koronan koettelemana vuonna ihmiset odottavat joulun tuloa ja yhdessä vietettyä aikaa. Monelle vetäytyminen omaan kotiin perheen kanssa on henkireikä varsinkin tällaisen vuoden jälkeen. Mutta mutta… joulukuu on pelastuslaitoksen kannalta harmittavan kiireistä aikaa. Joulukuussa tapahtuu 25 % niistä tulipaloista, jotka lähtevät kynttilöistä koko vuonna. Eli yhden kuukauden aikana tapahtuu neljäsosa niistä koko vuoden tulipaloista, joiden alkusyynä on kynttilä. Lukua voi pitää korkeana, kun ottaa huomioon, että omalla toiminnalla nämä palot voitaisiin estää. Myös tulisijojen käytöstä johtuvat palot näkyvät piikkinä tilastoissa joulun aikaan.

Mitä sitten voisi tehdä, ettei jouluna tarvitse katsella sinivilkkuja omassa pihassa? Parhaiten ehkä asiaan pääsee käsiksi, kun ajattelee kodin turvallisuutta ketjuna, joka alkaa ennakoimisesta, jatkuu varautumisella ja päättyy toimintaan onnettomuustilanteessa.

kuvassa on kynttilä ja taustalla joulukuusi
Lue loppuun

Kuinka pelastuslaitoksen erikoiskoulutettu meripelastusryhmä toimii laivapaloissa?

Tasainen jytinä voimistuu. Kohta horisontissa näkyy vihreävalkoinen ilma-alus, jonka aikaansaama, noin 35 m/s puhaltava tuulenvire heittää kaiken alleen jäävän ilmaan. Rajavartiolaitoksen AS332 SuperPuman sivuovi avautuu ja sieltä laskeutuvat elokuvista tutun S.W.A.T.-tiimin tavoin pelastuslaitoksen MIRG-miehet apua tarvitsevalle laivalle.

MIRG-miehistöä kantamassa laatikkoa laivan kannella. Taustalla helikopteri.

MIRG-ryhmä saapuu Rajavartiolaitoksen helikopterilla risteilyalukselle.
Kuva: Kristian Eloluoto, Varsinais-Suomen pelastuslaitos.

Pelastuslaitoksen MIRG-ryhmä, eli Maritime Incident Response Group – on pelastustoimen erikoiskoulutettu meripelastusryhmä, jonka tärkein ja kiireellisin tehtävä on aluksen miehistön ja matkustajien turvallinen poistaminen vaara-alueelta sekä tulipalojen sammuttaminen. Tehtävänä voi olla myös vaarallisten aineiden onnettomuus, ensihoitoa tai ihmisen pelastaminen ruumasta.

Oheisella videolla Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ykkösjaoksen MIRG-ryhmä harjoittelee risteilyaluksessa päällystön yhteistoimintaa, safety planin tulkintaa ja sen avulla suunnistamista sekä erilaisten viestivälineiden käyttöä.

Syksyn kynttilät – palotarkastajan painajainen

”Yks asia, mikä tulee nyt syksyl on gynttilät. Mun kauhukuva on just se ko jengi ostaa jotain muovisii koristehärpättimii ja tekolunta ja sit ne tunkee ne tuikkukynttilät sinne samaan kippoon. Se on varma exodus koko asuintalol.”
-Nenna Muurinen, palotarkastaja

Tämä teksti on suora lainaus eräästä aamuisesta Teams-keskustelusta. Ilmeisesti lause oli niin filosofinen, että se haluttiin tämän kirjoituksen avaukseksi. Keskustelu sai alkunsa Turun Sanomien julkaistua jutun steariinin sytyttämästä keittiöpalosta (TS 07.10.2020). Jos joku on joskus pohtinut, puhuvatko viranomaiset aina viranomaiskieltä myös keskenään, niin vastaus kysymykseen on tämän lainauksen myötä varmasti aika selvä. Jatkossa voitte kuitenkin edelleen odottaa meiltä normaalia kapulakieltä.

Tämän blogikirjoituksen tarkoitus on tuoda esiin huomioitavia asioita kynttilöiden poltossa ja muissa syksyisiin askarteluihin liittyvissä asioissa.

Kuvassa on palava talo.

Kuva: Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen arkisto

Lue loppuun

Minkälaista on pelastuslaitoksen öljyntorjuntatoiminta merellä?

Minkälaista on pelastuslaitoksen suorittama öljyntorjuntatoiminta merellä?

Aluksen ohjaamoa, kippari ja harjoituksen johtaja.

Öljyntorjunta-aluksen ohjaamossa valmistellaan lähtöä merelle.
Kuva: Kristian Eloluoto, Varsinais-Suomen pelastuslaitos.

Alla olevan videon myötä pääset Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen Naantalin paloaseman 1. jaoksen matkassa mukaan öljyntorjuntaveneen kyytiin Turun Pohjoissalmelle.

Videolla nähdään, miten vedessä olevaa öljyä rajattaisiin todellisen äljyntorjuntakriisin aikaan. Pelastuslaitoksen aluksissa on useita erilaisia työkaluja, rajaajia ja kerääjiä, joilla öljyvuodot saadaan hallintaan.

Lisää öljyntorjunnasta voit lukea tästä.