112 vs. 0100100 – Miten voin auttaa?

”Ambulanssityössä varmaan näkee paljon” on usein kuultu lause. Ja kyllä, siinä tosiaan näkee kaikkea: hyvää ja pahaa, viisasta ja hölmöä. Tehtävät ambulanssille välittää hätäkeskus omien ohjeidensa mukaisesti puhelusta saatujen tietojen perusteella. Olin taannoin työvuorossani vierailemassa hätäkeskuksessa lauantai-sunnuntai välisenä yönä muutamien tuntien ajan ja vaikka keikoilla olenkin nähnyt jos jonkinmoista toimintaa ja ajatusta, hämmästelin silti soittajien ajatusmaailmaa.

Me ihmiset olemme erilaisia, toiset soittavat pienimmästäkin sormenpään paperiviiltohaavasta 112:een, toiset eivät millään tohtisi, vaikka rinnasta kovasti puristaakin eikä henkeä oikein saa. Hätäkeskuksessa ollessani kuuntelin päivystäjän vastaanottamia puheluita (päivystäjiä oli vuorossa useampi) ja mietin edelleen: onko 112 sopivan lyhyt numero muistaa vai eikö enää ajatella omalla järjellä?

Muutaman tunnin aikana päivystäjä vastaanotti useita puheluita, mutta mieleeni jäi esimerkiksi pari samaa aihetta koskevaa puhelua. ”Lähettäkää tänne baarin eteen poliisi! Portsari ei päästä mua sisään, ei se saa niin tehdä!” kuului kansalaisen kommentti. Päivystäjä asiallisesti kertoi, että ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa ja asiakas voi siirtyä toiseen ravintolaan, mikäli ei tähän ko. paikkaan nyt pääse – Turussa kun näitä riittää. Tässä kohtaa soittaja väitti vastaan, että ei tätä asiaa näin voida hoitaa, koska se on epäreilua.

Missä kohtaa hätänumerosta on tullut yleinen palvelunumero? Onneksi tällaisia puheluita ei tarvitse useita minuutteja kuunnella, ettei jää kenenkään oikea avunpyyntö langoille odottelemaan – mielestäni se vasta olisikin epäreilua. Lehdissä on kirjoiteltu siitä, miten monia hätäkeskukseen kuulumattomia puheluita sinne tulee. Tämän vuoksi perustettiinkin yleinen kansalaisten neuvontanumero. Nimekseen se sai ytimekkäästi ”Kansalaisneuvonta” ja sinne voi ottaa yhteyttä myös muilla tavoilla kuin soittamalla (netin välityksellä tai tekstarilla).

Myös pelastuslaitoksen Vikessä eli Viesti- ja johtokeskuksessa käyvät linjat välillä kuumana asiakkaille vastatessa. Vike ei kuitenkaan välitä hätäpuheluja.

Myös pelastuslaitoksen Vikessä eli Viesti- ja johtokeskuksessa käyvät linjat välillä kuumana asiakkaille vastatessa. Vike ei kuitenkaan välitä hätäpuheluja.

Itse muistelin, että ala-asteella harjoiteltiin leikin kautta 112:een soittamista ja painotettiin, että sinne soitetaan kun todella on hätä, ja tarvitsee ambulanssia, poliisia tai palokuntaa. Toivon, että tätä opetettaisiin edelleen lapsille, joko koulussa tai kotona, vaikka molemmissa. Muissa terveysvaivoissa soitetaan terveyskeskukseen, ja kun on paha mieli, niin ystävätkin voivat auttaa. Vaan kun kysytään potilailta ”oletteko soittaneet omalle terveysasemalle tämän pitkään jatkuneen saman vaivan vuoksi”, vastaus on, ettei sieltä kukaan vastaa eikä sieltä saa mitään apua.

Oman kokemukseni mukaan terveysasemalta on aina soitettu takaisin ja varattu aikaakin vaivan kiireellisyyden mukaisesti. Ymmärrän, että tunti tai kaksi tuntuu ikuisuudelta odottaa puhelua, mutta eipä se enää monta kuukautta kestänyttä vaivaa heti paranna, vaikka soitto tulisi viidessä minuutissa. Nykymaailmassa tuntuu, että asioita pitäisi tapahtua ja saada nythetikaikkimulle-periaatteella.

Tämän tekstin tarkoituksena oli herätellä teitä lukijoita siihen, että ensin on hyvä vetää syvään henkeä ja miettiä, sitten vasta toimia (eli soittaa tarvittaessa 112). Jos et ole varma kuuluuko asia hätäkeskukselle, tietenkin silloin voi sinne soittaa – en siis käske ketään unohtamaan kyseistä numeroa ;). Tässä asiassa on myös tärkeä huomioitava pointti, nimittäin resurssit – ambulansseja on vain rajattu määrä kullakin paikkakunnalla. Jos niitä soitellaan katsomaan sitä sormen paperiviiltohaavaa, saattaa olla, että aivoinfarktin saaneen potilaan hoito viivästyy hetken, koska ambulanssi joudutaan lähettämään kauempaa. Me yritämme parhaamme mukaan irrottautua tehtäviltä mahdollisimman nopeasti, jos siellä ei siis ole ensihoidolle tarvetta. Mutta vahingot eivät tule kello kaulassa kenellekään.

En tehnyt uuden vuoden lupauksia, mutta harjoitellaan kaikki kärsivällisyyden kasvattamista, muiden huomioon ottamista, omasta terveydestä huolehtimista ja ajatellaan sillä järjellä!

Terveisin, Sohvi

Terveisin, Sohvi

 

 

 

 

Tutustu Sohviin


PS. Tässä vielä kaikille hyödyllisiä puhelinnumeroita ylös laitettavaksi ja linkit joista saa lisätietoa!

Turun yhteispäivystyksen sairaanhoidon neuvonta puh. 02 313 8800 (24h) http://www.tyks.fi/fi/paivystys

Kansalaisneuvonta puh. 0295 000 (ma-pe 8-21, la 9-15) http://www.kansalaisneuvonta.fi/kansalaisneuvonta/fi/

Turun terveysasemien numerot voi hakea tältä sivulta oman postinumeronsa mukaan. https://www.turku.fi/public/default.aspx?nodeid=4491&culture=fi-FI&contentlan=1

Taksin (myös kovin kätevän invataksin, josta saa pyytää pyörätuolin itselle kun mainitsee asiasta tilauspuhelun aikana) puh. 02 100 41

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*