Merellä apu voi tulla luoksesi ylhäältä

Aurinko paistaa mukavasti, kevään poikkeuksellisen lämpöiset päivät ovat käsillä. Hiki valuu otsastani lentokentän kuumalle asfaltille ja oloni on hieman tukala. Vedän kuitenkin hupun päähäni ja pelastautumispukuni vetoketjua kiinni.

Päälläni on asemapalveluvaatteet, pelastautumispuku, kokovaljaat, märkäpuvun huppu ja hansikkaat, pelastusliivit, kypärä ja lisäksi vielä varustekassi. Täydellinen varustus kuumaan helikopteriin, kun lennetään meren päällä. Kopterin miehistö on tottunut varustukseen, sillä he joutuvat käyttämään pintapelastuspukua aina, kun meriveden lämpötila on alle 12 astetta, eli lähes koko kauden. 🙂 Omaa hikeä ei ainakaan helpota, kun tietää, että kohta roikutaan vaijerissa matkalla liikkuvan alukseen…

Tältä tuntui, kun olin nousemassa ensimmäisen kerran Rajavartiolaitoksen Super Puma -helikopteriin ja tarkoituksena oli siirtyä kopterista alukseen vinssaamalla. Harjoitus kuuluu MIRG- ryhmässä toimimiseen, missä yleensä onnettomuusaluksille siirrytään helikopterilla. Jos kyseessä on pieni alus, kohteeseen päästään ainoastaan vaijerilla laskeutuen.

Lähtövalmisteluja ja varusteiden pukemista

Lähtövalmisteluja ja varusteiden pukemista

Super Puman sisällä

Korvatulpat vaimentavat yli 100 desibelin meteliä mukavasti, mutta samalla hiljenee myös kuulokkeista kuuluva radion ääni. Lentäjät käyvät radiossa läpi tarkastuslistojaan, joista ulkopuolinen ei ymmärrä juuri mitään. Lentoonlähtötarkastus on suoritettu loppuun ja nyt ollaan valmiita lähtöön.

Kopteri tärisee, moottorin kierrokset nousevat, ääni voimistuu, kerosiini haisee ja pyörät irtoavat maasta, jolloin kopteri myös hieman heilahtelee. Kopteri nousee 10 metrin korkeuteen ja vaappuu ilmassa paikallaan, hieman levottoman oloisesti, aivan kuin odottaen pääsyä liikkeelle. Tottumattomasta tämä tuntuu hieman oudolta, mutta mielenkiintoiselta.

Nousemme korkeammalle ja suuntaamme kohti Hiittisten merivartioasemaa. Lentokenttä, Raisio ja Turku jäävät nopeasti taaksemme ja Turun saaristo avautuu edessä. Kauniit maisemat kuuluvat kopterin miehistön työsuhde-etuihin, tosin useasti he joutuvat ilmaan huonossa kelissä, eikä maisemia ehdi juuri ihailla.

Vinssaten alas alukselle

20 minuutin kuluttua olemme Hiittisissä, jossa allamme ajaa partiovene säilyttäen nopeutensa ja suuntansa − pintapelastaja laskeutuu aluksen kannelle ja lähettää vinssin koukun takaisin ylös. Kopterin miehistö viittoilee siirtymään kohti oviaukkoa, jossa he kiinnittävät vaijerin valjaisiini. Siirryn ovelle istumaan, vinssi nostaa minut ilmaan ja alan laskeutua kohti aluksen kantta. Ilmavirta tuntuu voimakkaalta ja liikun nopeasti alaspäin. Kansi tulee vastaan ja pintapelastaja irrottaa valjaani vaijerista.

Kaikki tapahtuu nopeasti ja turvallisesti. Super Puman miehistö hoitaa siirtymisen alusta loppuun, minun pitää vain olla kyydissä. Ei ehtinyt edes jännittää suuremmin, joten kaiken kaikkiaan mukava kokemus, kiitos kopterin miehistön.

Video vinssausharjoituksesta 21.5.2014

Lisätietoja MIRG-ryhmästä pelastuslaitoksen verkkosivuilta

Merellä apu on kauempana

Merellä liikkuvien kannattaa muistaa oma turvallisuus, ja varautua onnettomuustilanteisiin hyvin, sillä avun saanti kestää yleensä kauemmin kuin mantereella.

  • Käytä pelastusliivejä.
  • Katsasta sammuttimet.
  • Varaudu myrskyihin.
  • Pidä sijaintisi selvillä, jatkuvasti!

Jos kuitenkin tarvitset apua, soita 112 tai Meripelastuskeskuksen hälytysnumeroon 0294 1000.

Turvallista kesää ja Juhannusta kaikille, Mika

Turvallista kesää ja Juhannusta kaikille, Mika

 

 

 

 

 

Tutustu Mikaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

ERROR: si-captcha.php plugin says GD image support not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why GD image support is not enabled for PHP.

ERROR: si-captcha.php plugin says imagepng function not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why imagepng function is not enabled for PHP.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.