”Mitä mun pitäis tehdä, kun nään sinivilkut pelistä?”

Hälytysajosta esitetään usein kysymyksiä. Tässä vastauksia useimmin esitettyihin.

Tarvitaanko hälytysajon ajamiseen jokin kortti?

– Tarvitaan: henkilöauto- tai kuorma-autokortti. Pelastusopistolla harjoitellaan liukasradalla paloautolla jarruttamista ja väistöjä. Hälytysajon teoriaa käydään myös läpi, mutta käytännön oppiminen tapahtuu töissä ja jokaisella laitoksella on omat käytäntönsä, paljonko uusi palomies ajelee ennen kuin hänet voidaan kuljettajaksi määrätä.

Voiko ajaa punaista päin, jos väistää hälytysajoneuvoa?

– Lain mukaan ei saa ajaa, mutta vaikea kuvitella, että siitä joku poliisi sakon kirjoittaisi, kunhan noudattaa erityistä varovaisuutta.

Miksi joskus yölläkin ajetaan vilkut ja pillit päällä?

– Varmuuden vuoksi. Pelkkiä vilkkuja käyttävää hälytysajoneuvoa ei lain mukaan tarvitse väistää, eikä esimerkiksi päin punaisia saa ajaa, joten kuljettaja varmistaa joustavan avun perillepääsyn ja oman oikeusturvansa, jos jotain sattuu.

Miksi paloauto lopettaa joskus hälytysajon ja jatkaa muun liikenteen mukana?

– Hälytyksiin lähdetään yleensä etupainotteisesti, eli yksiköitä lähetetään liikkeelle vähintään tarpeeksi. Kun ensimmäinen yksikkö pääsee paikalle, se antaa tilannejohtajalle, yleensä palomestarille, lisätietoja ja mestari päättää tarvitaanko kaikkia yksiköitä. Tarpeettomat yksiköt saavat peruutuksen ja lähtevät muun liikenteen mukana takaisin asemalle.

Miksi ambulanssi lähtee hälytyksiin joskus pillit ja vilkut päällä ja joskus taas hiljaa?

– Hätäkeskus arvioi soittajan avuntarpeen nelipykäläisellä asteikoilla, jossa vain kaksi ylintä ovat kiireellisiä, joihin ambulanssi lähetetään hälytysajona.

Mitä tehdä, kun sinivilkut ilmestyvät peräpeiliin?

– Ensin kannattaa yrittää välttää paniikkia. Pieni hidastelu ei viivytä avun perillepääsyä kuin joitain sekunteja. Enemmän aikaa menee siinä, kun palomies ei saa takin vetoketjua kiinni tai hakee ohjaamosta ovien kaukosäädintä. Tärkeintä olisi katsoa mitä kaistaa hälytysajoneuvo takaa tulee. Jos se tulee samaa kaistaa kuin sinä, ala rauhassa katsoa mahdollisuutta vaihtaa kaistaa tai paikkaa mihin väistää. Pieni kiihdytys ei ole pahitteeksi, jos se vaan on mahdollista. Voimakas jarrun painaminen saattaa aiheuttaa todellisen vaaratilanteen, joten vältä ainakin sitä.

Onko olemassa jokin standarditapa ajaa hälytysajoa?

– Ei. Jokaisella on oma käsialansa ja tapansa ajaa vilkut päällä. Itse suosin tapaa, jossa ajan samaa kaistaa koko ajan ja odotan muiden väistävän tyhjälle kaistalle. Joku muu taas pujottelee enemmän ja käyttää itse lyhyemmätkin pätkät tyhjää kaistaa. Jos samaan suuntaan on kaksi kaistaa, ajetaan yleensä vasenta kaistaa tai kaistojen välissä, mutta jos on kolme kaistaa samaan suuntaan, pyritään ajamaan keskimmäistä tai ruuhkassa keskikaistan ja vasemman kaistan välissä.

Turvallisia kilometrejä, vilkut katolla tai ilman!

Terveisin, Otto

Terveisin, Otto

 

 

 

 

Tutustu Ottoon!

 

2 thoughts on “”Mitä mun pitäis tehdä, kun nään sinivilkut pelistä?”

  1. Otto on hyvä ja lukee tieliikennelain 6 §:stä, mitä kaikkea saa tehdä hälytysajoneuvoa väistäessään ihan laillisesti. Tarvittaessa vaikeiden sanojen selitykset voi katsoa saman lain 2 §:stä.

  2. Tieliikiennelain 6§ sanoo että ”Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku”. En ole juristi, mutta tätä tulkitsen niin että on sallittua ajaa punaista päin jos väistää halytysajoneuvoa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

ERROR: si-captcha.php plugin says GD image support not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why GD image support is not enabled for PHP.

ERROR: si-captcha.php plugin says imagepng function not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why imagepng function is not enabled for PHP.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.