Miten korkealle tuolla pääsee?

Turun keskuspaloasemalla päivystää 24/7 jatkuvassa lähtövalmiudessa 44 metrin korkeuteen yltävä puomitikasauto, tunnukseltaan T16. Autossa on pääsääntöisesti yhden hengen miehistö. Tavallisimpia tehtäviä, joihin puomi hälytetään, ovat erilaiset tulipalot sekä ihmisten pelastamiset korkeista paikoista. Koriin on asennettu vesitykki, joten monenlaisten palojen sammuttamiseen saa tältä yksiköltä apua. Isommissa paloissa korista voidaan tehdä kattoon reikä turvallisesti kuumien savukaasujen poistamiseksi. Jos kerrostaloasunnossa syttyy tulipalo, saattaa pelastautuminen parvekkeelle olla ainoa tapa päästä savua pakoon. Parvekkeelta pääsee kuitenkin harvoin pois omin avuin ja silloin puomitikasauto on ainoa apu.

Potilas voidaan nostaa ahtaasta paikasta paareilla koriin.

Potilas voidaan nostaa ahtaasta paikasta paareilla koriin.

Joskus myös pelastussukeltaja nostetaan vedestä puomitikasauton avulla. Kuvassa pelastusharjoitus Aurajokirannassa.

Joskus myös pelastussukeltaja nostetaan vedestä puomitikasauton avulla. Kuvassa pelastusharjoitus Aurajokirannassa.

Puomitikasauto tarvitsee aina tukevan alustan

T16 on 11 metriä pitkä ja painaa 26 tonnia. Tukijalat levitettynä se on 4 metriä leveä. Ennen kuin varsisto voidaan nostaa pystyyn, täytyy koko auto nostaa tukijalkojen varassa irti maasta ja laittaa täsmälleen vaakasuoraan. Tukijalkojen alle laitetaan isot vanerilevyt tasaamaan maahan kohdistuvaa painetta, mutta tukijalat täytyy silti saada jollekin tukevalle alustalle, kuten asfaltille tai hyvin tampatulle soralle.

Nurmikko on aina hankala paikka pystyttämiseen. Kovana pakkastalvena voi olla varma, että roudassa oleva maa kantaa, mutta entä syksyllä pitkien sateitten jälkeen? Suurin osa koko laitteen painosta saattaa tulla yhdelle tukijalalle ja sitä kautta 50x50cm alueelle. Kuljettajan täytyy olla varma, ettei tukijalka painu maahan ja kone pysyy hallinnassa. Sivusuunnassa kori ylettyy alhaalla 20 metrin päähän, mutta mitä ylemmäs mennään, sen lähempänä autoa koria pitää käyttää.

Puomitikasauto tarvitsee allensa vankan maaperän.

Puomitikasauto tarvitsee allensa vankan maaperän.

Puomitikasauton kuljettajan päätä ei voi juuri huimata - kori nousee  44 metrin korkeuteen asti.

Puomitikasauton kuljettajan päätä ei voi juuri huimata – kori nousee 44 metrin korkeuteen asti.

Pelastustiet ovat ratkaisevassa roolissa puomitikasautolle

Taloyhtiöiden pelastustiet ovat avainasemassa puomitikasauton käytössä. Jos pelastustiet ovat leveitä, kantavia ja talvella hyvin aurattuja, antavat ne mahdollisuuden auton monipuoliselle ja joustavalle käytölle. Monia pelastusteitä pitkin on hyvä ajella, mutta pystyttämistä varten pitää levittää ne tukijalat… Yksikin väärin pysäköity auto saattaa estää ajamisen kerrostalon pihaan ja jättää suuren osan parvekkeita kokonaan ulottuman ulkopuolelle.

Pelastuslaitoksen autot eivät ole panssarivaunuja, joilla pusketaan autoja pois tieltä kuin toimintaelokuvissa. Siitä on surullinen esimerkki olemassa kun pysäköityä autoa pusketaan pois tieltä ja puomitikkaan hydrauliikka rikkoutuu. T16 on pituutensa ja teliakselistonsa takia myös paljon henkilöautoa kankeampi kääntymään. Pihateiden sisäkaarteisiin tuodut isot kukkaistutukset tai betoniporsaat saattavat estää ison auton kääntymisen kurvissa kokonaan.

Jos tätä lukiessa on tullut mieleen, mahtaako omaan pihaan mahtua noin isolla autolla, tarkista pelastustieohjeet verkkosivuiltamme www.vspelastus.fi/pelastustie. Jos vielä senkin jälkeen arveluttaa, voit ottaa yhteyttä pelastuslaitokseen ja pyytää voisiko joku tulla kokeilemaan, mahtuuko siihen.

Pelastuslaitoksen vaihde p. 02 263 3111

Terveisin, Otto

Terveisin, Otto

 

 

 

 

Tutustu Ottoon

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

ERROR: si-captcha.php plugin says GD image support not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why GD image support is not enabled for PHP.

ERROR: si-captcha.php plugin says imagepng function not detected in PHP!

Contact your web host and ask them why imagepng function is not enabled for PHP.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.