Rengasta kultasi joulukuuhun mennessä

Pitkän ajan sääennusteeseen kuuluu pimeyttä, liukkautta, loskaa ja rapaa. Tammi-helmikuussa ehkä myös sen pari viikkoa kaunista talvimaisemaa. Vaihdos ilmanalassa tarkoittaa, että myös auton talvirenkaiden vaihtoaika on käsillä. Nastarenkaat sai vaihtaa alle marraskuun alusta ja talvirenkaat pitää olla vaihdettuna 1.12. mennessä.

Mutta mitä jos tänä vuonna lepuuttaisit hetken tunkkia ja selvittäisit ensin missä kunnossa talvirenkaasi todella ovat?

24598042676_767a68f832_z

Kuva: Liikenneturva

Romantiikkaa lupaavasta otsikosta huolimatta iso osa meistä suomalaisista ei ole löytänyt toimivaa suhdetta autoonsa, jonka ikä on tällä hetkellä keskimäärin 11,3 vuotta. Toimin päivätyöni ohella ajoneuvojäsenenä OTI:n liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa ja saan usein todeta renkaiden kunnon olevan taustatekijänä vakavissa onnettomuuksissa. Keskimäärin rengasongelmia löytyy noin joka kuudennesta autosta – ja nyt puhutaan tavallisten ihmisten tavallisista menopeleistä, niistä samoista, joilla suurin osa meistä ajaa työ- ja harrastusmatkojaan päivittäin.

”Mustat, pyöreät Pirellit”

Näin Juha Kankkunen vastasi toimittajalle tämän tiedustellessa sadekelin rengasvalintaa rallin päätöstaipaleelle. Meille tavallisille tienkäyttäjille renkaiden turvaominaisuuksiin kuuluu kuitenkin värin ja muodon ohella myös muutama muu tärkeä asia.

Onnettomuuksissa mukana olleiden autojen talvirenkaissa tyypillisiä ongelmia ovat: väärät rengaspaineet, paremmat renkaat etuakselilla (paremmat laitetaan aina taakse vetotavasta riippumatta), liian vähäinen nastamäärä, katkenneet tai uraansa painuneet pyöristyneet nastat, vanha kovettunut kumiseos tai kesäkelissä auton alla sulaneet kitkarenkaat, joilla on yritetty sinnitellä vielä yhden talven yli.

Uravalintakysymys

Kuva: Liikenneturva

Kuva: Liikenneturva

Talvirenkaiden pääurien syvyys tulisi olla ainakin 5 mm, vaikka lain silmissä jo 3 mm lasketaan riittäväksi urasyvyydeksi. Silloin kun uralle on syvin tarve, esimerkiksi kaikkein loskaisimpina ja pyryisimpinä päivinä, teillämme tapahtuu kuitenkin jopa 400 kolaria päivässä.

Liikenneturvan sivuilta löydät käytännön vinkkejä renkaiden tarkastukseen ja vaihtoon. Rengasalan ammattilaiset, valtuutetut huoltokorjaamot, katsastajat ja viime kädessä myös poliisi tarjoaa tietoa renkaidesi kunnosta.

Uusien laadukkaiden rengassarjojen hinta vaihtelee koosta riippuen n. 300-500 euron välillä. Summa on periaatteessa suuri, mutta lopulta melko häviävä osa autoilun kokonaiskustannuksista, eurojen jakaantuessa renkaiden käyttöiän mukaan noin neljälle vuodelle.

Kitkat vs. Nastat?

Kysymys on jakanut autoilijoita kahteen leiriin ainakin 90-luvun alusta asti netin keskusteluryhmissä. Omissa autoissani on ollut alla useampia sarjoja molempia, mutten koskaan valitsisi kitkarenkaita autoon, joka ei ole varustettu ajonvakautusjärjestelmällä. Tärkeintä talviajamisessa on ennakoiva ajotyyli, jossa avaintekijänä on oikea tilannenopeus ja tarvittaessa myös auton suosiolla kotiin jättäminen.

Kysymykseen voisi siten todeta, että molemmilla rengastyypeillä pärjää ja kummallakaan ei pärjää.

Muista että voit kaikissa liikenteeseen liittyvissä kysymyksissä kääntyä myös Liikenneturvan aluetoimistojen puoleen. Teemme työtämme sinua, läheisiäsi ja myös kultaasi ajatellen.

Blogissamme vilahtelee vierailevia blogikirjoittajia, joista tällä kertaa on vuorossa Tapio Heiskanen Liikenneturvasta.

Terveisin Tapsa

Terveisin
Tapsa

”Tapio työskentelee Liikenneturvan yhteyspäällikkönä ja liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan ajoneuvojäsenenä Turusta käsin, mutta on useimmiten tien päällä Lounais-Suomen alueella.

Suomen nuorin keski-ikäinen, joka on huomannut aikaisempien kokemustensa tasoittaneen tietä myös kolikon kääntöpuolen kohtaamiseen liikenneturvallisuuden parissa. Tekniikka, viestintä ja ennakoiva työ ihmisten parissa on kuitenkin parasta.

Vapaa-aika kuluu yleensä merellä tai sen äärellä, mutta on havaittu joskus myös kahden pyörän päällä.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*