Ta det lugnt i höstmörkret

Hösten har kommit och vädret börjar bli kallare. Några morgnar har vi redan haft minusgrader och snart kommer säkert den första snön. Halkan kommer varje år som en stor överraskning för många. Det är inte heller bara bilister som blir överaskade utan också för många mopedister kommer halkan som en överraskning.

Då det är halt ökar risken för olyckor. Var tredje mopedolycka inträffar mellan september och december. Det är viktigt att komma ihåg att om man använder mopeden på vintern så skall den också vara utrustad med vinterdäck. Vinterdäcken är obligatoriska från och med den 1 december. De däck som används på sommaren är inte lämpliga för användning på vintern, på vintern skall man använda dubbdäck. Mönsterdjupet på mopeddäck skall under hela året vara minst 1 millimeter. Däckens betydelse framhävs vid svårt väglag. Två av tre däckrelaterade olyckor inträffar vid snöigt, isigt eller vått väglag, trots att de flesta olyckorna som orsakas av person – eller paketbilar inträffar vid torrt sommar – eller vinterväglag.

kuva1

Det som upptäcks vid olycksutredningar är att över 90 procent av olyckorna har att göra med däck i då-ligt skick, olämpliga däck eller felaktigt tryck. Mönsterdjupet ska vara minst 1,6 mm på sommardäck och 3,0 mm på vinterdäck. Men som de flesta säkert förstår så är det ju inte bilens och däckens skick som är de viktigaste. Ur ett EU perspektiv håller Finland trafiksäkerhetsmässigt en medelmåttlig standard. Vad beror detta på? Trafikverket och Trafi har nyligen gjort en undersökning där man jämfört Finland med Sverige, Holland och Storbritannien. Ur undersökningen framgick det att vår relativt dåliga placering beror på bland annat följande orsaker; långa sträckor med trötthet som följd, äldre bilar än i jämförelseländerna och det som ju är mest skrämmande nämligen attitydproblem, främst bland unga män.

kuva2

Dumdristighet ökar riskerna märkbart. Enligt vissa undersökningar beror cirka hälften av dödsolyckorna i trafiken på medvetna risktagningar och den andra hälften på felbedömningar. Det ser ut som att problemet i Finland inte enbart är ett trafikproblem utan snarare ett stort attitydproblem gällande säkerhetsfrå-gor. Det finns mycket var och en kan göra för att förbättra säkerheten, se till att fordonet och däcken är i skick är förstås viktigt men ännu viktigare är att ta en funderare över de egna vanorna och den egna körstilen.

Hälsningar, Tobbe

Hälsningar, Tobbe

 

 

 

 

Träffa Tobbe

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.