Turvallisuus ei ole tuurista kiinni – NouHätä!-taidot auttavat

Kun hätä on suurin, seisoskelu peukalo suussa tuskin auttaa. Siksi on olemassa NouHätä!-kampanja. Kahdeksasluokkalaiset oppivat toimimaan oikein onnettomuustilanteessa ja, mikä tärkeintä, oppivat myös ehkäisemään onnettomuuksia. NouHätä!-pelastustaitokampanja on meneillään 21. kertaa.

Turvallisuus ei ole tuurista kiinni. On selkeää näyttöä siitä, että niin onnettomuuksien ehkäisyä kuin toimintaa hätätilanteessa voi opetella. Jos kotiteatterisysteemin moninaiset sähköjohdot suorastaan kylpevät pölyssä, tulipalon riski on olemassa. Koulun kierrätyspaperiastia syttyy tuskin koskaan itse. Ja hyvä on osata toimia oikein silloin, kun kaveri ajaa mopolla pakettiauton perään. Kaikkia tällaisia asioita käsitellään NouHätä!-kampanjassa.

Kahdeksasluokkalaiset ovat erittäin hyvä kohderyhmä pelastustaitokampanjalle. Viisitoistavuotiaana nuoren reviiri laajenee suorastaan räjähdysmäisesti, jos alle otetaan mopo. Samalla alkaa myös rikosoikeudellinen vastuu kolttosista. Roskiksen polttamisesta on korvausvastuussa jo nuorempana, mutta myös ajattelemattomuuksissa tehdyt toilaukset muuttuvat 15-vuotiaana rangaistaviksi. Tällaisessa elämänvaiheessa sekä oma osaaminen että oman järjen käyttö saavat aivan uusia merkityksiä.

NouHädässä opitaan tärkeitä turvallisuustaitoja ja -tietoja. Kuvituskuvat Varsinais-Suomen vuoden 2017 NouHätä!-aluekilpailusta.

NouHätä!-kampanja on iskenyt tähän elämän käännekohtaan jo 21 vuoden ajan. Pelastustoimen ja koulujen yhteistyönä toteutettu konsepti on kasvanut peruskoulun suurimmaksi yhdelle ikäluokalle suunnitelluksi kampanjaksi. Joka vuosi yli 40 000 kahdeksasluokkalaista saa turvallisuusopetusta. Tavoitteena on, että vuonna 2020 mukana ovat kaikki yläkoulut.

Ja miksipä eivät olisi? NouHätä!-kampanjan asiat kuuluvat peruskoulun opetussuunnitelmaan, ja ilman kampanjaa ne saattaisivat jäädä käsittelemättä. Opetusmateriaalit ovat ilmaiseksi käytettävissä, ja muukin materiaali on kouluille maksutonta. Kun opettajiksi vielä saadaan asiantuntija pelastusalalta, niin turvallisuusviestinnän menestystarinan kouluissa pitäisi olla valmis.

NouHädän toteuttaminen eri puolilla Suomea vaihtelee kuitenkin kovasti. Joillakin pelastustoimialueilla kaikki kahdeksasluokkalaiset ovat saanet NouHätä!-opetusta jo vuosikausia, toisaalla taas kouluista vain muutama kymmenen prosenttia on mukana. Vähemmän osallistuvilla alueilla kyse on usein siitä, että rehtorit tai muut koulujen päättävät tahot eivät ole oivaltaneet kampanjan merkitystä ja helppoutta. Miksi koulu ei osallistuisi, kun materiaaleista ja kouluttajista ei tarvitse maksaa mitään ja kun asiatkin pitäisi joka tapauksessa yläasteen kuluessa opettaa!

Myös ensiaputaidot tulevat tutuksi.

No onko NouHädästä ollut hyötyä? Kampanjoinnin vaikuttavuutta on vaikeata näyttää toteen, koska tapahtumattomat onnettomuudet ja syttymättömät palot eivät suoraan näy tilastoissa. Kuitenkin asuntopalojen määrä Suomessa on pelkästään muutaman viime vuoden aikana vähentynyt reilusta kymmenestä palosta päivässä noin kahdeksaan paloon. Laskua on siis noin 20 prosenttia. Varmasti kampanjoinnilla on ollut oma osuutensa suotuisaan trendiin.

Sitä paitsi toisinaan lehdissä kerrotaan, että nuori tai nuori aikuinen osasi toimia hätätilanteessa oikein juuri NouHädässä saatujen oppien perusteella. Ilman juuri tätä kampanjaa ihmisiä olisi kuollut ja koteja tuhoutunut enemmän.

Kampanjan kautta saa tietojen ja taitojen lisäksi mukavia kokemuksia.

Koska kampanjan kohderyhmänä ovat nuoret, on lähestyttävä opetettavaa asiaa sopivalla rentoudella. NouHätä!-kouluttajan kravatti ei saa olla liian kireällä. NouHätä! on tehnyt yhteistyötä myös kaikenlaisten idolien kanssa. PMMP:n laulajat ovat näyttäneet mallia, kuinka turvallisuutta parannetaan. Ja mikä hauskinta, Duudsonit ja Biisonimafia ovat tuoneet esiin, kuinka ei kannata toimia, jos aikoo selvitä elämästä kuta kuinkin ehjin nahoin. Perinteisten nettisivujen lisäksi NouHätä! elää sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi kampanjakaudella 2015–2016 NouHätä!-videoklippejä katsottiin yli miljoona kertaa.

NouHätä!-kampanja on opettanut elintärkeitä taitoja jo yli 600 000 suomalaiselle. Onnettomuudet eivät ole onnesta kiinni; tapaturmia voidaan estää opettelemalla turvalliset toimintatavat. Siksi NouHätä!

Lue lisää aiheesta:

Blogissamme vilahtelee myös vierailevia blogikirjoittajia, joista tällä kertaa on vuorossa tiedotuspäällikkö Juha Hassila Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä. 

”Toimin Suomen Pelastusalan Keskusjärjestössä tiedotuspäällikkönä. Monen vuoden ajan olen ollut mukana herättelemässä suomalaisissa sellaista ahaa-elämystä, että tulipalot ovat oikeastaan aika helppoja estää. Olen myös urakoinut sen eteen, että ihmiset pysyisivät tukevasti jaloillaan – eli eivät lankeaisi koti- ja vapaa-ajan tapatumiin, joista suurin osa on kaatumisia.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*